Eikernytt logo - Til hovedsiden
  Din lokalavis på nettet  mandag 12. november 2018
Send oss dine tips!
 

  FØRSTESIDEN

   NYTT


Generelle nyheter
Gratulasjoner
Lokale nyheter
Kultur
Næringsliv
Politikk
Kommunevalg 2007
Fylkestingsvalg 2007
Valg 2009
Valg 2011
Valg 2013
Valg 2015
Valg 2017
Valg 2019
Minneord
Personalia
Sport
Kronikker
Politiske leserinnlegg
Leserinnlegg
Nye lokale bøker
Aktiviteter
Tapt og funnet
Fylkesnyheter
Foreninger
Sponsede artikler
Musikknyheter
Filmanmeldelser
Lesernes bidrag

   AKTUELT
Kongsberg og Eiker Tingrett
Det skjer i Eiker
Nye Eiker-borgere
Politidøgnet
Smånytt fra Buskerud
Smånytt fra Nedre Eiker
Smånytt fra Øvre Eiker
Smånytt om sport
Anmeldte dødsfall i Nedre Eiker
Anmeldte dødsfall i Øvre Eiker
Dikt og andre ting
Fakta om Nedre Eiker
Fakta om Øvre Eiker
Fiskum Grendeutvalg
Hokksund Byutvalg
Lokalhistoriske artikler
Ormåsen Grendeutvalg
Røren Grendeutvalg
Skotselv Grendeutvalg
Vestfossen Grendeutvalg
Været i Eiker-bygdene
Fotogallerier
Lesernes egne bilder
 
Bestill bilde
Søk i databasen:

Arkiv
   MARKEDSPLASSEN
Arbeidsmarkedet
Bekjentgjørelser
Bekjentgjørelser NE
Bekjentgjørelser ØE
Boligmarkedet
Firmaguiden
Helse- og velværeguide
Håndverksguiden
Torget
Send inn annonse

  EIKERNYTT.NO

Annonser
Gaver til Eikernytt.no
Kontakt oss
Om oss
Videoarkivet
   

   ANNET
Lenker
Tips oss
Roy's Pressetjeneste
 
Utviklet av InBusiness AS



Skjema for
personalia


Autodeler.co.no




TopBilDeler.co.no

Eiendomsmegler
i Drammen






VIDEOINNSLAG


300 på paintball
turnering i Hokksund


Dramatisk berging
av stor mobilkran


Taket på Fiskum
kirke faller ned i biter


Torgkvartalet i
Mjøndalen åpnet


Store problemer med
vann på Ormåsen skole


Dramatisk husbrann
i Vestfossen


Miljøkveld for
Bolivia i Hokksund


Advarer mot stor
omsetning av hasj


Fair Play på
Ormåsen skole


Sliter med
sykkeltyverier


Ordfører Ann Sire
Fjerdingstad om
bussaken i Vestfossen


Laksesesongen 2013
startet fredag 25.05


Kåret til Årets
Herman 2013


Jens Stoltenberg
besøkte Nedre Eiker


Evakuerer på
Hokksund Camping


Årets russetog 2013


17. mai feiring
i Mjøndalen


17. mai feiring
i Hokksund


Hellefoss reddet
Oppstart etter pinse


14 år og satser
på bilcross


Trond Giske på
Loe Betongelementer


Gla-Dag 2013
i Skotselv


Markering av
8. mai i Hokksund


Sesongåpning på
Vestfossen Kunstlab.


Sesongåpning på
Nøstetangen Museum


1. mai markering
i Vestfossen 2013


Kvinne drept av
samboer i Krokstadelva


Bølgen & Moi vartet
opp under Damenes Aften


Moteshow for MIF
i Mjøndalen


Klubber fikk hjerte-
starter i gave


Allmøte for ansatte
ved Hellefoss og Vafoss


Steinberg ILs klubbhus
totalskadet i brann


Eiker Aktivitetssenter
på Hoensvannshotellet


Jubileumsforestillingen
Skjer'a? Fiskum Barne-
og Ungdomsteater


Stor brannøvelse
da låve ble antent


Kulturpanorama i
Hokksunds storstue


Trafikkulykke på
Horgen i Nedre Eiker


Nedre Eiker Barne- og
ungdomsteater - Peter Pan


Rein Alexander i
Vestfossen kirke


Kraftig front mot front
på E 134 i Mjøndalen


Grendemøte om
Hoensmarkas fremtid


Skidag i regi av HIL
på Hobbelstad


Gangvei skaper
strid på Røren


UKM i Øvre Eiker


MGP Jr. på
Røren skole


Lærere på kurs for
å lage økologisk mat


Kvinne påkjørt
av lastebil i Mjøndalen


UKM i Nedre Eiker


Bredtransport fra
Skotselv til Drammen


Aktiv åpning av
Aktiv Eikers kontorer


Russen stiller opp
for Kreftforeningen


Frida ødela et
normalt politiår i Eiker



EU-direktiv om baklys er direkte trafikkfarlig

Av Redaksjonen
,  08.09.18


En lang rekke bilmodeller har ikke baklys på i vanlig kjøremodus, men er noe du selv må slå på. Ofte får elbileiere skylden for å «spare strøm» på bekostning av trafikksikkerheten, men det er ikke alltid tilfelle.

Mørklagte biler er en stor trafikkfare - spesielt i et land som Norge med utrolig mange tuneller. Slå på lysene manuelt - spesielt nå som det blir mørkere og dårligere vær, oppfordrer elbilforeningen.
Nei, det du ser i trafikken er ikke elbilister som «sparer strøm». Men vet du – enten du kjører elbil eller ei – om baklysene dine faktisk er på? Mange biler, særlig nyere biler, kjører med mørklagte baklys, skriver Norsk Elbilforening i en pressemelding.

– Når folk ser elbiler som kjører uten baklys, gjerne i tunneler, konkluderer mange med at dette må være kjipe elbilister som sparer på strømmen. Kort sagt hensynsløse folk som ofrer trafikksikkerhet for å skaffe seg mer rekkevidde, sier seniorrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk Elbilforening.

Men konklusjonen er feil: Dette dreier seg ikke om «strømsparende» elbilister, eller om elbiler spesielt. Det dreier seg om enkelte fossilbiler og elbiler med lavere utstyrsnivå. Og om at bilistene som kjører dem. De aner som regel ikke at de kjører med mørklagte baklys.

Løsningen er heldigvis enkel:
– Sjekk at baklysene er på når du skal kjøre. Er de ikke det, skru dem på manuelt, oppfordrer Frydenlund, som understreker at dette er alle bilisters plikt å passe på – og særlig nå som høstmørket setter inn.

EU har «skylda»
– Grunnen til at mange – både el- og fossilbilister – kjører uten baklysene på, er indirekte et EU-direktiv innført i februar 2011. Jeg har svart på mange spørsmål om dette, men fordommen om strømsparende elbilister viser seg å være seiglivet, konstaterer Frydenlund.

Hvis bilen din mangler moderne autolys, som styres av automatiske sensorer, må du selv sørge for å skru på nærlys når det mørkner. Da vil baklysene tennes.

– Skal du kjøre i tunnel i løpet av turen, er det bare å skru på nærlyset med en gang, oppfordrer Frydenlund.

EU-direktivet som definerer dagens lysbruk ble innført i Norge 7. februar 2011 (Direktiv 2008/89/EF). Tidligere var nordmenn vant til den nordiske standarden for kjørelys, som innebar at hoved- og baklys skulle være tent til enhver tid – og at vi slapp å tenke på å skru på lysene selv.

– På kontinentet ble konsekvensen av EU-direktivet at europeere, som før hadde kjørt rundt uten hovedlys på dagtid, fikk lyst opp bilene sine, sier Frydenlund.

På samme tid ble det vanlig med såkalt autolys, som baserer seg på en sensor på dashbordet. Når det mørkner, fanger sensoren opp lysendringen, og skrur på nærlys og baklys.

Rimelige modeller mangler ofte autolys
Ulempen er at autolys i stor grad følger modeller med høyere utstyrsnivå.

– Det er stort sett rimeligere bilmodeller som mangler autolys, uansett drivstoff. Mer påkostede bilmodeller har som regel disse sensorene på plass, og føreren trenger ikke å tenke på å skru på kjørelys når det skumrer eller man kjører inn i en tunnel, sier Frydenlund.

Men det har også vist seg at slike sensorer kan feile under visse vær- og lysforhold. For eksempel i tidlig skumring eller på morgenkvisten, og under snøføyke eller tåke, værforhold som de automatiske sensorene ikke nødvendigvis plukker opp, men hvor det er ekstremt viktig at baklysene er på.

– Vårt klare råd til alle bilister nå som det går mot høst er derfor å sjekke at de har på baklyset når forholdene tilsier det – enten bilen har autolys eller ikke, oppfordrer Frydenlund.




Tips en venn om denne nyheten.
Til:    Fra:   

« Tilbake




 MENINGSMÅLING

Ønsker du å beholde normaltid hele året?
Ja
Nei
Vet ikke
Svar til nå: 237
Ja: 76.79%
Nei: 21.94%
Vet ikke: 1.27%