Eikernytt logo - Til hovedsiden
  Din lokalavis på nettet  torsdag 25. april 2019
Send oss dine tips!
 

  FØRSTESIDEN

   NYTT


Generelle nyheter
Gratulasjoner
Lokale nyheter
Kultur
Næringsliv
Politikk
Kommunevalg 2007
Fylkestingsvalg 2007
Valg 2009
Valg 2011
Valg 2013
Valg 2015
Valg 2017
Valg 2019
Minneord
Personalia
Sport
Kronikker
Politiske leserinnlegg
Leserinnlegg
Nye lokale bøker
Aktiviteter
Tapt og funnet
Fylkesnyheter
Foreninger
Sponsede artikler
Musikknyheter
Filmanmeldelser
Lesernes bidrag

   AKTUELT
Kongsberg og Eiker Tingrett
Det skjer i Eiker
Nye Eiker-borgere
Politidøgnet
Smånytt fra Buskerud
Smånytt fra Nedre Eiker
Smånytt fra Øvre Eiker
Smånytt om sport
Anmeldte dødsfall i Nedre Eiker
Anmeldte dødsfall i Øvre Eiker
Dikt og andre ting
Fakta om Nedre Eiker
Fakta om Øvre Eiker
Fiskum Grendeutvalg
Hokksund Byutvalg
Lokalhistoriske artikler
Ormåsen Grendeutvalg
Røren Grendeutvalg
Skotselv Grendeutvalg
Vestfossen Grendeutvalg
Været i Eiker-bygdene
Fotogallerier
Lesernes egne bilder
 
Bestill bilde
Søk i databasen:

Arkiv
   MARKEDSPLASSEN
Arbeidsmarkedet
Bekjentgjørelser
Bekjentgjørelser NE
Bekjentgjørelser ØE
Boligmarkedet
Firmaguiden
Helse- og velværeguide
Håndverksguiden
Torget
Send inn annonse

  EIKERNYTT.NO

Annonser
Gaver til Eikernytt.no
Kontakt oss
Om oss
Videoarkivet
   

   ANNET
Lenker
Tips oss
Roy's Pressetjeneste
 
Utviklet av InBusiness AS



Skjema for
personalia


Autodeler.co.no




TopBilDeler.co.no

Eiendomsmegler
i Drammen

Eurodel
Bildeler på nett

Casinopiloten.com





VIDEOINNSLAG


300 på paintball
turnering i Hokksund


Dramatisk berging
av stor mobilkran


Taket på Fiskum
kirke faller ned i biter


Torgkvartalet i
Mjøndalen åpnet


Store problemer med
vann på Ormåsen skole


Dramatisk husbrann
i Vestfossen


Miljøkveld for
Bolivia i Hokksund


Advarer mot stor
omsetning av hasj


Fair Play på
Ormåsen skole


Sliter med
sykkeltyverier


Ordfører Ann Sire
Fjerdingstad om
bussaken i Vestfossen


Laksesesongen 2013
startet fredag 25.05


Kåret til Årets
Herman 2013


Jens Stoltenberg
besøkte Nedre Eiker


Evakuerer på
Hokksund Camping


Årets russetog 2013


17. mai feiring
i Mjøndalen


17. mai feiring
i Hokksund


Hellefoss reddet
Oppstart etter pinse


14 år og satser
på bilcross


Trond Giske på
Loe Betongelementer


Gla-Dag 2013
i Skotselv


Markering av
8. mai i Hokksund


Sesongåpning på
Vestfossen Kunstlab.


Sesongåpning på
Nøstetangen Museum


1. mai markering
i Vestfossen 2013


Kvinne drept av
samboer i Krokstadelva


Bølgen & Moi vartet
opp under Damenes Aften


Moteshow for MIF
i Mjøndalen


Klubber fikk hjerte-
starter i gave


Allmøte for ansatte
ved Hellefoss og Vafoss


Steinberg ILs klubbhus
totalskadet i brann


Eiker Aktivitetssenter
på Hoensvannshotellet


Jubileumsforestillingen
Skjer'a? Fiskum Barne-
og Ungdomsteater


Stor brannøvelse
da låve ble antent


Kulturpanorama i
Hokksunds storstue


Trafikkulykke på
Horgen i Nedre Eiker


Nedre Eiker Barne- og
ungdomsteater - Peter Pan


Rein Alexander i
Vestfossen kirke


Kraftig front mot front
på E 134 i Mjøndalen


Grendemøte om
Hoensmarkas fremtid


Skidag i regi av HIL
på Hobbelstad


Gangvei skaper
strid på Røren


UKM i Øvre Eiker


MGP Jr. på
Røren skole


Lærere på kurs for
å lage økologisk mat


Kvinne påkjørt
av lastebil i Mjøndalen


UKM i Nedre Eiker


Bredtransport fra
Skotselv til Drammen


Aktiv åpning av
Aktiv Eikers kontorer


Russen stiller opp
for Kreftforeningen


Frida ødela et
normalt politiår i Eiker



Mulig med to tog i timen uten dobbeltspor

Av Roy Hansen
,  28.01.19


Arne Nævra og Buskerud SV mener det er fullt mulig å kjøre to tog i timen mellom Drammen og Kongsberg uten å bygge dobbeltspor. I dag presenterte de opplegget sammen med tidligere jernbaneplanlegger, Jon Hamre.

Arne Nævra (t.v.) og Jon Hamre mener det er fullt mulig å få til to tog i timen mellom Drammen og Kongsberg med enkle grep og en ny stasjon på Gomsrud i Kongsberg.
- «Alle» ønsker seg to tog i timen mellom Kongsberg og Oslo. Men vi vil ikke gå for løsningen som Bane Nor har lagt på bordet, sa Arne Nævra under dagens presentasjon av hvordan det er mulig å få dette til.

Buskerud SV har bestilt en rapport fra Jon Hamre, som er tidligere ruteplanlegger og sier selv han har greie på det han snakker om.

Det har lenge vært en debatt om det er mulig å få til to tog i timen mellom Drammen og Hokksund. Bane Nor har kommet med sin anbefaling, men den betyr nedleggelse av Steinberg stasjon og båndlegging og nedlegging av store landbruksområder. Spesielt i Hokksund vil den beste matjorda bli ofret sammen med flyplassen for å få en ny innfartsvei for jernbanen inn til Hokksund stasjon.

Ny og billigere løsning
Nå mener SV med Arne Nævra i spissen å ha funnet en ny løsning som ikke bare er gjennomførbar med noen forutsetninger. Den er også langt billigere enn den foreslåtte løsningen fra Bane Nor.

Løsningen går i korthet ut på at det bygges et dobbeltspor fra Gulskogen til Dalerovergangen slik at to tog kan passere hverandre her. Videre må det bygges en ny stasjon på Gomsrud i Kongsberg. Denne skal fungere som «lokalstasjon» for alle de som jobber på Kongsberg Næringspark. Totalt er det ca. 5.000 personer som reiser inn til Kongsberg hver dag for å jobbe.

Dette forslaget betyr at det ikke trenges å bygges et nytt spor mellom Darbu og Kongsberg slik Bane Nor har foreslått. Dermed reduseres kostnadene betydelig - fra ca. 8,2 milliarder kroner til ca. 1,5 milliarder.



Arne Nævra vil satse hardt på samferdsel generelt og jernbane spesielt i den kommende valgkampen i Buskerud.


Stram tidtabell
Med to tog i timen hver vei, legges det opp til en stram trafikkavvikling som ikke gir store rom for forsinkelser. Det betyr nemlig at tog må krysse hverandre hvert kvarter på turen mellom Drammen og Kongsberg.

Ifølge togplanlegger Jon Hamre vil dette gå rimelig greit, men Darbu stasjon vil ikke få stopp hver halvtime på grunn av regiontogene. Det betyr at togene ikke stopper her fire ganger i løpet av dagen, men det er altså uansett en utvidelse av dagens tilbud.

Hamre har brukt Bane Nors eget verktøy for ruteplanlegging og togavvikling for å vise at planene for to tog i timen mellom Drammen og Kongsberg er mulig. Men modellen blir mer forutsigbar ved at Bergenstoget kjører via den nye Ringeriksbanen når den står klar.

Det er også planer for å kjøre togene på Sørlandsbanen via Drammen til Vestfoldbanen og da frigjøres enda mer kapasitet på dagens togstrekning mellom Drammen og Kongsberg. At det er planlagt en tilsving fra Randsfjordbanen til Sørlandsbanen i Hokksund for å få plass til flere godstog, mener Nævra og Hamre er håndterbart.



Jon Hamre er engasjert av Buskerud SV til å lage denne rapporten som viser at det er mulig på kjøre to tog i timen på dagens infrastruktur. Men det må bygges et dobbeltspor mellom Gulskogen og Daler i Nedre Eiker for å få dette til.


Politisk drakamp
Arne Nævra er som kjent stortingsrepresentant for SV på stortinget. Han legger ikke skjul på at nettopp jernbanesatsing vil bli en viktig del av den kommende valgkampen. Han vil også ta denne saken opp med politiske myndigheter i et håp om å få to tog i timen inn i Nasjonal Transportplan (NTP) ved neste rullering.

- Det beste vi kan få til er å sikre finansieringen av dette prosjektet i 2021 ved rulleringen av NTP og en mulig byggestart i 2025, sier Arne Nævra.

Han håper de enorme besparelsene vil lokke sentrale myndigheter til å ta opplegget som ble presentert i dag, alvorlig.

Nævra vil også slå et slag for økt persontransport mellom Hønefoss og Drammen via Randsfjordbanen. I dag er det kun godstog å dette strekningen. Nævra mener det må være i samfunnets interesse å øke persontrafikken her via såkalte skinnebusser. Dette er små tog med tilpasset kapasitet som kan mate passasjerer inn til Hokksund, som er og blir et knutepunkt i denne satsingen.

Ifølge Nævra kan dette også avlaste Rv. 35 mellom Hokksund og Åmot. Som kjent er han sterkt imot planene om en fire felts vei mellom de to stedene.




Tips en venn om denne nyheten.
Til:    Fra:   

« Tilbake




 MENINGSMÅLING

Har du noen gang kjørt i fylla eller ruspåvirket?
Ja
Nei
Svar til nå: 43
Ja: 11.63%
Nei: 88.37%