Eikernytt logo - Til hovedsiden
  Din lokalavis på nettet  torsdag 25. april 2019
Send oss dine tips!
 

  FØRSTESIDEN

   NYTT


Generelle nyheter
Gratulasjoner
Lokale nyheter
Kultur
Næringsliv
Politikk
Kommunevalg 2007
Fylkestingsvalg 2007
Valg 2009
Valg 2011
Valg 2013
Valg 2015
Valg 2017
Valg 2019
Minneord
Personalia
Sport
Kronikker
Politiske leserinnlegg
Leserinnlegg
Nye lokale bøker
Aktiviteter
Tapt og funnet
Fylkesnyheter
Foreninger
Sponsede artikler
Musikknyheter
Filmanmeldelser
Lesernes bidrag

   AKTUELT
Kongsberg og Eiker Tingrett
Det skjer i Eiker
Nye Eiker-borgere
Politidøgnet
Smånytt fra Buskerud
Smånytt fra Nedre Eiker
Smånytt fra Øvre Eiker
Smånytt om sport
Anmeldte dødsfall i Nedre Eiker
Anmeldte dødsfall i Øvre Eiker
Dikt og andre ting
Fakta om Nedre Eiker
Fakta om Øvre Eiker
Fiskum Grendeutvalg
Hokksund Byutvalg
Lokalhistoriske artikler
Ormåsen Grendeutvalg
Røren Grendeutvalg
Skotselv Grendeutvalg
Vestfossen Grendeutvalg
Været i Eiker-bygdene
Fotogallerier
Lesernes egne bilder
 
Bestill bilde
Søk i databasen:

Arkiv
   MARKEDSPLASSEN
Arbeidsmarkedet
Bekjentgjørelser
Bekjentgjørelser NE
Bekjentgjørelser ØE
Boligmarkedet
Firmaguiden
Helse- og velværeguide
Håndverksguiden
Torget
Send inn annonse

  EIKERNYTT.NO

Annonser
Gaver til Eikernytt.no
Kontakt oss
Om oss
Videoarkivet
   

   ANNET
Lenker
Tips oss
Roy's Pressetjeneste
 
Utviklet av InBusiness AS



Skjema for
personalia


Autodeler.co.no




TopBilDeler.co.no

Eiendomsmegler
i Drammen

Eurodel
Bildeler på nett

Casinopiloten.com





VIDEOINNSLAG


300 på paintball
turnering i Hokksund


Dramatisk berging
av stor mobilkran


Taket på Fiskum
kirke faller ned i biter


Torgkvartalet i
Mjøndalen åpnet


Store problemer med
vann på Ormåsen skole


Dramatisk husbrann
i Vestfossen


Miljøkveld for
Bolivia i Hokksund


Advarer mot stor
omsetning av hasj


Fair Play på
Ormåsen skole


Sliter med
sykkeltyverier


Ordfører Ann Sire
Fjerdingstad om
bussaken i Vestfossen


Laksesesongen 2013
startet fredag 25.05


Kåret til Årets
Herman 2013


Jens Stoltenberg
besøkte Nedre Eiker


Evakuerer på
Hokksund Camping


Årets russetog 2013


17. mai feiring
i Mjøndalen


17. mai feiring
i Hokksund


Hellefoss reddet
Oppstart etter pinse


14 år og satser
på bilcross


Trond Giske på
Loe Betongelementer


Gla-Dag 2013
i Skotselv


Markering av
8. mai i Hokksund


Sesongåpning på
Vestfossen Kunstlab.


Sesongåpning på
Nøstetangen Museum


1. mai markering
i Vestfossen 2013


Kvinne drept av
samboer i Krokstadelva


Bølgen & Moi vartet
opp under Damenes Aften


Moteshow for MIF
i Mjøndalen


Klubber fikk hjerte-
starter i gave


Allmøte for ansatte
ved Hellefoss og Vafoss


Steinberg ILs klubbhus
totalskadet i brann


Eiker Aktivitetssenter
på Hoensvannshotellet


Jubileumsforestillingen
Skjer'a? Fiskum Barne-
og Ungdomsteater


Stor brannøvelse
da låve ble antent


Kulturpanorama i
Hokksunds storstue


Trafikkulykke på
Horgen i Nedre Eiker


Nedre Eiker Barne- og
ungdomsteater - Peter Pan


Rein Alexander i
Vestfossen kirke


Kraftig front mot front
på E 134 i Mjøndalen


Grendemøte om
Hoensmarkas fremtid


Skidag i regi av HIL
på Hobbelstad


Gangvei skaper
strid på Røren


UKM i Øvre Eiker


MGP Jr. på
Røren skole


Lærere på kurs for
å lage økologisk mat


Kvinne påkjørt
av lastebil i Mjøndalen


UKM i Nedre Eiker


Bredtransport fra
Skotselv til Drammen


Aktiv åpning av
Aktiv Eikers kontorer


Russen stiller opp
for Kreftforeningen


Frida ødela et
normalt politiår i Eiker



Strøm i støtet og fly tar av viser tall fra Forbrukerrådet

Av Redaksjonen
,  11.02.19


Spørsmål til Forbrukerrådet om strøm og fly økte med henholdsvis ni og ti prosent i fjor. De områdene flest forbrukere kontakter Forbrukerrådet om er likevel bil og bolig.

Dårlige elavtaler og flyreiser topper statistikken til Forbrukerrådet, sier direktør Inger Lise Blyverket.
I fjor veiledet Forbrukerrådet personlig, ved telefon, e-post og chat, 59.900 forbrukere og 1.067 næringsdrivende i forbrukerrettigheter. De meklet i 9.038 forbrukerkonflikter. I tillegg har 51.300 forbrukere hvert inne på rettighetssiden hver uke

- Gjennom rettighetsinformasjon på nettet, personlig veiledning og mekling sikrer vi at norske forbrukere får makt og mulighet til å ta gode valg. Vi jobber også kontinuerlig med å forbedre lover opp mot norske myndigheter og EU, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.

Godt forbrukervern krever kunnskap hos forbrukerne, god forbrukerlovgivning og etterlevelse av reglene hos bransjen. Som forbruker trenger du både god informasjon, og gode muligheter til å få løst en konflikt gjennom profesjonell hjelp.

Strøm i støtet
Det har vært en økning i spørsmål om strøm i 2018 på over ni prosent. Ser vi på utviklingen siden 2013, har spørsmål om strøm hatt en betydelig økning. Årsaken til økningen i fjor var blant annet knyttet til innføring av nye strømmålere (AMS) og strømselgere med fiffige avtaler, der strømmen ofte blir mye dyrere enn det kundene tror.

– Strømprisen har vært rekordhøy i 2018, og markedet er i endring. Forbrukerrådet jobber med bransjen og myndighetene for at forbrukerne skal bli hørt i omleggingen av en tjeneste hvor prisen endrer seg fra time til time, sier Blyverket.

Fly tar av
Henvendelser om fly har økt med ti prosent siden i fjor. Siden 2013 har spørsmål om fly fordoblet seg. Flyselskapet Norwegian er overrepresentert hos Transportklagenemnda avdeling fly, og Forbrukerrådet svarte også på mange spørsmål om dem i 2018.

– Folk bruker mer penger på reise og fritidstjenester enn før. Regelverket for flyrettigheter er komplisert. Dette har vi forenklet for forbrukerne med en tjeneste der alle kan sjekke sine rettigheter. Den ble brukt av rundt 300.000 norske flypassasjerer i 2018. Vi har delt tjenesten med over 30 forbrukerorganisasjoner i Europa og oversatt den til 20 språk, kan Blyverket fortelle.

– I fjor kom en ny pakkereiselov som er tilpasset dagens marked, hvor reiser blir bestilt over nett. Den gjør at du har bedre klagemuligheter enn før, hvis noe går galt, legger direktøren til.

Bil på tomgang
Én av sju som tar kontakt med Forbrukerrådet, trenger veiledning etter et bruktbilkjøp. Det var det vanligste spørsmålet til Forbrukerrådet i 2018, og nesten hver fjerde sak som de meklet i fjor, gjaldt et bruktbilkjøp som endte dårlig.

– Forbrukerrådet er til stede i markedet gjennom tett kontakt med blant annet Finn.no for å luke ut useriøse bilselgere og sikre en trygg bilhandel, kan Blyverket fortelle.

– Vi har også startet opp et samarbeid med kjøreskolene for å gi førstegangskjøpere av bil en god start på bilkarrieren, sier hun.

Det er heldigvis færre problemer når du kjøper ny bil. Men kjøper du den nyeste teknologi, så kan du få problemer. Tesla havner på fjerdeplass på årets firmatopp, fordi de mangler blant annet verksted for å utbedre feil og mangler. Det fører til lange køer og misfornøyde forbrukere.

– Teslas problemer er først og fremst knyttet til voksesmerter, og vi følger med for å sikre at forbrukernes rettigheter blir tatt hensyn til, kan Blyverket fortelle.

– Bilmarkedet er i stor endring, mange velger for eksempel å lease en ny bil fremfor å kjøpe. Vi ønsker å sikre at folk velger en god leasingavtale, og startet opp i fjor med et samarbeid med bransjeforeninger og NAF om å lage en standardavtale for leasing, sier hun.

Bolig er fremdeles en utfordring
Forbrukerrådet ga personlig veiledning om husleiespørsmål over 3.000 ganger i 2018.

– Ofte er det spørsmål rundt husleien og oppsigelse. Forbrukerrådet har laget en forbrukervennlig husleieavtale, som i fjor hadde 280.000 besøk, sier direktøren.

Konflikter knyttet til håndverkere handler ofte om mye penger, og i verste fall ubeboelige hjem. Litt over sju prosent av sakene vi mekler i, gjelder oppussing av bolig.

– Vi har i 2018 hatt tett dialog med Mittanbud.no, som er Norges største formidler av håndverkertjenester, for å sikre at det blir brukt gode kontrakter, samt forsøke å luke ut useriøse firmaer, avslutter Inger Lise Blyverket.




Tips en venn om denne nyheten.
Til:    Fra:   

« Tilbake




 MENINGSMÅLING

Har du noen gang kjørt i fylla eller ruspåvirket?
Ja
Nei
Svar til nå: 41
Ja: 12.20%
Nei: 87.80%