Eikernytt logo - Til hovedsiden
  Din lokalavis på nettet  fredag 20. september 2019
Send oss dine tips!
 

  FØRSTESIDEN

   NYTT


Generelle nyheter
Gratulasjoner
Lokale nyheter
Kultur
Næringsliv
Politikk
Kommunevalg 2007
Fylkestingsvalg 2007
Valg 2009
Valg 2011
Valg 2013
Valg 2015
Valg 2017
Valg 2019
Minneord
Personalia
Sport
Kronikker
Politiske leserinnlegg
Leserinnlegg
Nye lokale bøker
Aktiviteter
Tapt og funnet
Fylkesnyheter
Foreninger
Sponsede artikler
Musikknyheter
Filmanmeldelser
Lesernes bidrag

   AKTUELT
Kongsberg og Eiker Tingrett
Det skjer i Eiker
Nye Eiker-borgere
Politidøgnet
Smånytt fra Buskerud
Smånytt fra Nedre Eiker
Smånytt fra Øvre Eiker
Smånytt om sport
Anmeldte dødsfall i Nedre Eiker
Anmeldte dødsfall i Øvre Eiker
Dikt og andre ting
Fakta om Nedre Eiker
Fakta om Øvre Eiker
Fiskum Grendeutvalg
Hokksund Byutvalg
Lokalhistoriske artikler
Ormåsen Grendeutvalg
Røren Grendeutvalg
Skotselv Grendeutvalg
Vestfossen Grendeutvalg
Været i Eiker-bygdene
Fotogallerier
Lesernes egne bilder
 
Bestill bilde
Søk i databasen:

Arkiv
   MARKEDSPLASSEN
Arbeidsmarkedet
Bekjentgjørelser
Bekjentgjørelser NE
Bekjentgjørelser ØE
Boligmarkedet
Firmaguiden
Helse- og velværeguide
Håndverksguiden
Torget
Send inn annonse

  EIKERNYTT.NO

Annonser
Gaver til Eikernytt.no
Kontakt oss
Om oss
Videoarkivet
   

   ANNET
Lenker
Tips oss
Roy's Pressetjeneste
 
Utviklet av InBusiness AS



Skjema for
personalia


Autodeler.co.no




TopBilDeler.co.no

www.autodoc.co.no

Eiendomsmegler
i Drammen

Casinopiloten.com





VIDEOINNSLAG


300 på paintball
turnering i Hokksund


Dramatisk berging
av stor mobilkran


Taket på Fiskum
kirke faller ned i biter


Torgkvartalet i
Mjøndalen åpnet


Store problemer med
vann på Ormåsen skole


Dramatisk husbrann
i Vestfossen


Miljøkveld for
Bolivia i Hokksund


Advarer mot stor
omsetning av hasj


Fair Play på
Ormåsen skole


Sliter med
sykkeltyverier


Ordfører Ann Sire
Fjerdingstad om
bussaken i Vestfossen


Laksesesongen 2013
startet fredag 25.05


Kåret til Årets
Herman 2013


Jens Stoltenberg
besøkte Nedre Eiker


Evakuerer på
Hokksund Camping


Årets russetog 2013


17. mai feiring
i Mjøndalen


17. mai feiring
i Hokksund


Hellefoss reddet
Oppstart etter pinse


14 år og satser
på bilcross


Trond Giske på
Loe Betongelementer


Gla-Dag 2013
i Skotselv


Markering av
8. mai i Hokksund


Sesongåpning på
Vestfossen Kunstlab.


Sesongåpning på
Nøstetangen Museum


1. mai markering
i Vestfossen 2013


Kvinne drept av
samboer i Krokstadelva


Bølgen & Moi vartet
opp under Damenes Aften


Moteshow for MIF
i Mjøndalen


Klubber fikk hjerte-
starter i gave


Allmøte for ansatte
ved Hellefoss og Vafoss


Steinberg ILs klubbhus
totalskadet i brann


Eiker Aktivitetssenter
på Hoensvannshotellet


Jubileumsforestillingen
Skjer'a? Fiskum Barne-
og Ungdomsteater


Stor brannøvelse
da låve ble antent


Kulturpanorama i
Hokksunds storstue


Trafikkulykke på
Horgen i Nedre Eiker


Nedre Eiker Barne- og
ungdomsteater - Peter Pan


Rein Alexander i
Vestfossen kirke


Kraftig front mot front
på E 134 i Mjøndalen


Grendemøte om
Hoensmarkas fremtid


Skidag i regi av HIL
på Hobbelstad


Gangvei skaper
strid på Røren


UKM i Øvre Eiker


MGP Jr. på
Røren skole


Lærere på kurs for
å lage økologisk mat


Kvinne påkjørt
av lastebil i Mjøndalen


UKM i Nedre Eiker


Bredtransport fra
Skotselv til Drammen


Aktiv åpning av
Aktiv Eikers kontorer


Russen stiller opp
for Kreftforeningen


Frida ødela et
normalt politiår i Eiker



Aksjonerte for å bevisstgjøre de togreisende

Av Roy Hansen
,  07.06.19


Bane NOR aksjonerte i morgentimene torsdag på Mjøndalen stasjon for å markere den internasjonale planovergangsdagen.

Banesjef Bjørn Ståle Varnes i Bane NOR delte ut flyers på Mjøndalen stasjon i dag, blant annet til togpendler Ingvild Segelvik Aasen. – Jeg tror dette er en kjempeviktig påminnelse for alle, flott at Bane NOR minner oss på dette, sier hun. (Foto: Cathrine Riis-Ulsbøl)
– Vårt klare budskap er at folk må være bevisst på egen sikkerhet og alltid benytte over-, under eller planovergang når de skal krysse et jernbanespor. Planovergangen gjennom Industrigata i Mjøndalen er utstyrt med bommer og signal, men den er farlig hvis du ikke følger signalene. Og det er derfor vi er her i dag, for å gjøre folk bevisst egne holdninger, sier Bjørn Ståle Varnes, banesjef i Bane NOR.

På strekningen Gulskogen til Kongsberg, er flesteparten av de 18 planovergangene nå sikret med hel- eller halvbom, lyd og lys - 12 stykker.

De resterende seks er jordbruksoverganger som er sikret med låst grind. Jordeier har ansvar for låsing og ettersyn av grinda. Jord- og skogbruksoverganger brukes sesongmessig i forbindelse med nettopp jord- og skogbruk, er på privat grunn og brukes ikke til alminnelig ferdsel. På landsbasis er disse overgangene i flertall.

Det vi også si at det i Eiker ikke finnes «usikrede planoverganger i daglig bruk av kjøretøy». Disse er det 240 av på landsbasis, og det er de Bane NOR SF prioriterer å fjerne fortest mulig. Det fjernes planoverganger kontinuerlig, men de blir gjerne fjernet som del av større infrastrukturprosjekter – slik som dobbeltsporet som skal bygges på strekningen Drammen - Hokksund.

Slik sett foreligger det ikke konkrete enkeltplaner for fjerning av noen av de nevnte planovergangene, men tvert imot en overordnet plan som sier at alle vil fjernes i forbindelse med utbygging av dobbeltspor. Det er nemlig slik i norsk jernbanereglement at det ikke er tillat å bygge nye planoverganger, og at det ikke er lov med planoverganger på dobbeltspor.

For øvrig blir gjerne også jord- og skogbruksoverganger fjernet i forbindelse med fjerning av «usikrede planoverganger i daglig bruk av kjøretøy». Når en slik fjernes forhandles det med grunneiere slik at jord- eller skogbruksoverganger innen en rimelig avstand til planovergangen som skal legges ned kan fjernes. Da «samles» disse overgangene – gjerne tre til seks i tallet – i én over- eller undergang (bru eller kulvert).

- Men, bare så det er klart: I tilfellet strekningen Gulskogen til Kongsberg - som for øvrig er del av Sørlandsbanen - vil alle overganger, uavhengig av kategori bli fjernet i forbindelse med utbygging av dobbeltspor, sier Pål Buset - prosjektleder for holdningsskapende arbeid i Bane Nor.

Gulskogen til Hokksund: 8 overganger - 1 jordbruk - 7 sikret.

Hokksund til Kongsberg: 10 overganger - 5 sikret, 5 jordbruk.

- Når det gjelder hendelser på disse overgangene, har jeg sett på hva som er registrert de siste fem år fra 2015 til dags dato i Synergi. Dette er en database der alle tilløp til ulykker, ulykker, og all skade på infrastruktur skal innrapporteres og registreres, forteller pål Buset.

- Jeg vil ikke si at det finnes mer eller mindre farlige planoverganger, men vi kan si at det alltid er risiko forbundet med å krysse jernbanen i plan. Men følger du skilt, anvisninger, signal og bommer, er det trygt å krysse planovergang. I tilfellet jord- og skogbruksoverganger er det mange steder innført ringerutiner, det vil si at skog- eller jordbruker skal ringe togleder for å forsikre seg om at det er trygt å krysse, sier han.

Like fullt skjer det ulykker på planovergang hvert eneste år – både på overganger sikret med bom og på usikrede overganger. Disse kan være forårsaket av tilfeldigheter, eller av at vi glemmer å se oss for, eller at vi helt enkelt tar en snarvei.

- Derfor driver vi med holdningsskapende arbeid i tillegg til å skilte, sikre og fjerne. Det er også bakgrunnen for hvorfor vi delte ut brosjyrer og flyere og snakket med reisende på Mjøndalen stasjon torsdag, sier han.

I tidsrommet 01.01.2015 til 04.06.2019 (her kan det ha blitt rapportert inn noe de siste dagene som ikke har nådd fram til databasen) er det meldt inn 67 hendelser på planoverganger på banestrekningen mellom Gulskogen og Kongsberg. Oversikten som Bane Nor sitter på, viser at det er 1,2 hendelser innrapportert hver måned på denne strekningen.




Tips en venn om denne nyheten.
Til:    Fra:   

« Tilbake




 MENINGSMÅLING

Tok Senterpartiet det rette valget i Øvre Eiker?
Ja
Nei
Vet ikke
Svar til nå: 147
Ja: 59.18%
Nei: 38.10%
Vet ikke: 2.72%