Eikernytt logo - Til hovedsiden
  Din lokalavis på nettet  fredag 15. november 2019
Send oss dine tips!
 

  FØRSTESIDEN

   NYTT


Generelle nyheter
Gratulasjoner
Lokale nyheter
Kultur
Næringsliv
Politikk
Kommunevalg 2007
Fylkestingsvalg 2007
Valg 2009
Valg 2011
Valg 2013
Valg 2015
Valg 2017
Valg 2019
Minneord
Personalia
Sport
Kronikker
Politiske leserinnlegg
Leserinnlegg
Nye lokale bøker
Aktiviteter
Tapt og funnet
Fylkesnyheter
Foreninger
Sponsede artikler
Musikknyheter
Filmanmeldelser
Lesernes bidrag

   AKTUELT
Kongsberg og Eiker Tingrett
Det skjer i Eiker
Nye Eiker-borgere
Politidøgnet
Smånytt fra Buskerud
Smånytt fra Nedre Eiker
Smånytt fra Øvre Eiker
Smånytt om sport
Anmeldte dødsfall i Nedre Eiker
Anmeldte dødsfall i Øvre Eiker
Dikt og andre ting
Fakta om Nedre Eiker
Fakta om Øvre Eiker
Fiskum Grendeutvalg
Hokksund Byutvalg
Ormåsen Grendeutvalg
Røren Grendeutvalg
Skotselv Grendeutvalg
Vestfossen Grendeutvalg
Været i Eiker-bygdene
Fotogallerier
Lesernes egne bilder
 
Bestill bilde
Søk i databasen:

Arkiv
   MARKEDSPLASSEN
Arbeidsmarkedet
Bekjentgjørelser
Bekjentgjørelser NE
Bekjentgjørelser ØE
Boligmarkedet
Firmaguiden
Helse- og velværeguide
Håndverksguiden
Torget
Send inn annonse

  EIKERNYTT.NO

Annonser
Gaver til Eikernytt.no
Kontakt oss
Om oss
Videoarkivet
   

   ANNET
Lenker
Tips oss
Roy's Pressetjeneste
 
Utviklet av InBusiness AS



Skjema for
personalia


Autodeler.co.no




TopBilDeler.co.no

www.autodoc.co.no

Eiendomsmegler
i Drammen

Casinopiloten.com





VIDEOINNSLAG


300 på paintball
turnering i Hokksund


Dramatisk berging
av stor mobilkran


Taket på Fiskum
kirke faller ned i biter


Torgkvartalet i
Mjøndalen åpnet


Store problemer med
vann på Ormåsen skole


Dramatisk husbrann
i Vestfossen


Miljøkveld for
Bolivia i Hokksund


Advarer mot stor
omsetning av hasj


Fair Play på
Ormåsen skole


Sliter med
sykkeltyverier


Ordfører Ann Sire
Fjerdingstad om
bussaken i Vestfossen


Laksesesongen 2013
startet fredag 25.05


Kåret til Årets
Herman 2013


Jens Stoltenberg
besøkte Nedre Eiker


Evakuerer på
Hokksund Camping


Årets russetog 2013


17. mai feiring
i Mjøndalen


17. mai feiring
i Hokksund


Hellefoss reddet
Oppstart etter pinse


14 år og satser
på bilcross


Trond Giske på
Loe Betongelementer


Gla-Dag 2013
i Skotselv


Markering av
8. mai i Hokksund


Sesongåpning på
Vestfossen Kunstlab.


Sesongåpning på
Nøstetangen Museum


1. mai markering
i Vestfossen 2013


Kvinne drept av
samboer i Krokstadelva


Bølgen & Moi vartet
opp under Damenes Aften


Moteshow for MIF
i Mjøndalen


Klubber fikk hjerte-
starter i gave


Allmøte for ansatte
ved Hellefoss og Vafoss


Steinberg ILs klubbhus
totalskadet i brann


Eiker Aktivitetssenter
på Hoensvannshotellet


Jubileumsforestillingen
Skjer'a? Fiskum Barne-
og Ungdomsteater


Stor brannøvelse
da låve ble antent


Kulturpanorama i
Hokksunds storstue


Trafikkulykke på
Horgen i Nedre Eiker


Nedre Eiker Barne- og
ungdomsteater - Peter Pan


Rein Alexander i
Vestfossen kirke


Kraftig front mot front
på E 134 i Mjøndalen


Grendemøte om
Hoensmarkas fremtid


Skidag i regi av HIL
på Hobbelstad


Gangvei skaper
strid på Røren


UKM i Øvre Eiker


MGP Jr. på
Røren skole


Lærere på kurs for
å lage økologisk mat


Kvinne påkjørt
av lastebil i Mjøndalen


UKM i Nedre Eiker


Bredtransport fra
Skotselv til Drammen


Aktiv åpning av
Aktiv Eikers kontorer


Russen stiller opp
for Kreftforeningen


Frida ødela et
normalt politiår i Eiker



En ny kommune er en ny merkevare
 29.10.19

Hvorfor skal jeg velge å utdanne meg, kjøpe bolig, jobbe, leve eller oppdra barna mine i akkurat din kommune?

Innbyggere - eller kunder? Alle som har noe de skal «selge», enten det er en bedrift eller en nylig sammenslått storkommune, bør tenke nøye over hvordan de bygger merkevaren sin.
Som kunder er vi i en heldig posisjon. Vi kan ofte velge, eller velge bort. Alle som har noe de skal «selge», enten det er en bedrift eller en nylig sammenslått storkommune, bør derfor tenke nøye over hvordan de bygger merkevaren sin.

I næringslivet er det beinhard kamp om kundene. Uansett om det er en nettbutikk, en bank, en møbelprodusent eller en teknologibedrift i havnæringen. Kommuner som fusjonerer kan lære mye av private bedrifter når det gjelder merkevarebygging.

Neste år slår 109 norske kommuner seg sammen til 43 nye storkommuner. Sammen skal de skape gode produkter og tjenester som «kundene» ønsker å betale for. Helst med et smil.

Kanskje mer en noen gang trenger norske storkommuner en visjon, en misjon og et godt merkeløfte. Noe som er samlende, styrende og inspirerende når de skal lære seg å leve sammen under ett felles navn og kommunevåpen - eller en helt ny merkevare, om vi velger å se det slik.

I næringslivet er det blitt helt vanlig at to eller tre små spesialiserte bedrifter finner sammen og fusjonerer for å bli en sterkere merkevare i markedet. Økt konkurranse, effektivisering, komplementære produkter og etterspørsel etter one-stop-shop er noen av grunnene. Gevinsten er større og bedre konkurransekraft, og økt omsetning.

Det handler om å gjøre bedriften i stand til å utvikle og levere bedre produkter og tjenester til kundene - fra én komplett leverandør.

Hva med små kommuner, som nå går fra å være flere små «merkevarer» til å bli én stor. Kan de tenke på samme måte? Absolutt!

Når flere skal bli til én, er det lurt å lage et nytt merkevare-strategisk kart for å lykkes på best mulig måte – akkurat som når bedrifter fusjonerer. Ikke minst er det lurt å finne en ramme for hvordan de ulike kulturene som er kommet inn under samme merke, best kan jobbe sammen mot et felles mål. Et nøkkelord er felles forståelse, både hos ledere og de ansatte. Hvorfor eksisterer vi som bedrift (kommune), hvem er vi til for – og hvilken verdi ønsker vi å skape for dem?

Selv har jeg ofte stilt disse spørsmålene i ulike workshops for næringslivet. Hver gang opplever jeg at dette setter alt i et nytt perspektiv. Det tvinger oss til å tenke mest på kunden, og mindre på oss selv. Det er alltid smart i en prosess der vi skal peke ut en fremtidig retning for en bedrift – eller en kommune.

En godt gjennomtenkt visjon er til stor hjelp. Den fungerer som «kart og kompass». Visjonen beskriver tydelig hvor vi skal – ikke hvor vi er. Et litt «hårete» mål skaper inspirasjon, selv på en gråværsdag. Men det må være oppnåelig, og det må gi alle i kommunen et visjonært bilde. Ikke minst når ting butter imot og det begynner å bli uoversiktlig. En visjon vil da være en uvurderlig hjelp til å holde en stø kurs mot et felles mål.

Det er tre ting som er smart å avklare i en merkevarestrategisk prosess.
1. Hva er vår fremtidige drømmesituasjon? (Visjon).

2. Hva er vårt oppdrag, det vi sammen skal jobbe mot hver eneste dag for å nå vår visjon? (Misjon).

3. Hva er det som kan gjøre oss attraktive, som løfter frem det vi skal være BEST kjent som? (Merkeløfte).

Disse tre sentrale spørsmålene henger tett sammen når vi skal utvikle et oversiktlig bilde av hvem vi er, hvor vi skal og hvorfor akkurat din kommune er den beste plassen å bo, å flytte til, jobbe i, eller drive næring i. Det gir et riktig grunnlag for å lage god og effektiv kommunikasjon som gjør deg bemerket og attraktiv for innbyggerne.

Alle kommuner har utfordringer. Teknologi, digitalisering, miljø, utdanning, rekruttering, urbanisering og fraflytting er noe norske kommuner må jobbe stadig mer med i årene som kommer.

Hurtige løsninger og enda raskere utviklede slagord bidrar lite. Kun langsiktig merkevarebygging, utvikling av nye attraktive produkter som kunden ønsker – og hardt arbeid – gir resultater.

Drammen er et eksempel. De gjorde Prima Vera sin humoristiske tekst på 80- tallet, «Drammen – der toget stopper, men ingen vil av», til skamme. I Forbrukerrådets kommunetest for 2016 ble Drammen kåret til den tiende beste kommunen i Norge.

Ved å ha en god strategi, et mål og en langsiktig merkevarebygging snudde de den negative utviklingen.

Når vi hører om ulike slagord fra kommuner rundt om i landet, som uten overdrivelse kan kalles «floskler», kan dette være et resultat av at få er utviklet fra en merkevarestrategisk plattform. Det burde de være. Både kommuner, bedrifter, organisasjoner og nasjoner går i denne fellen.

Eksempelvis når Namdalseid kommune i sitt slagord sier «For trivsel, miljø og velvære», gir det meg heller assosiasjoner til et spa enn en attraktiv kommune.

Chile sier på sin jakt etter turister: «All are welcome». Det trodde jeg jo at jeg var, uansett? Finland: «I wish I was in Finland». Jeg skjønner ikke helt hva de prøver å si. Da har Italia gjort noe riktig med «Made in Italy», som over tid har bygget assosiasjoner som en spesielt bra kvalitet, og noe positivt.

Danmark er «The happiest place on earth». Det stemmer faktisk ganske godt, for ifølge World Happiness Report lå Danmark på tredje plass i rangeringen av verdens lykkeligste land i 2018.

Det nytter ikke lenger å si noe flott dersom det ikke har rot i virkeligheten, eller avviker sterkt fra det kundene eller innbyggerne opplever. Ingen bedrift, merkevare, eller kommune er perfekt, og de er ikke til for alle. Derfor er vi som «kunder» i en heldig posisjon. Vi kan ofte velge, eller velge bort. Dette er viktig å ta inn over seg for alle som har noe de skal «selge», enten det er en bedrift, et land eller en nylig sammenslått storkommune.







Per Paulsen
strategisk rådgiver
i BMERK



Kommuner som fusjonerer kan lære mye av private bedrifter når det gjelder merkevarebygging, mener Per Paulsen.



Tips en venn om denne nyheten.
Til:    Fra:   

« Tilbake




 MENINGSMÅLING

Skattelistene: Sjekker du hva naboen hadde i inntekt?
Ja
Nei
Svar til nå: 122
Ja: 9.84%
Nei: 90.16%