3. juni 2025

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Ulykkesgruppa til Statens vegvesen er alltid ute på dødsulykker i trafikken. (Foto: Jan Ivar Moen / SVV)

10 omkom i mai-trafikken – to av dem i Buskerud

33 personer mistet livet på norske veier i årets fem første måneder. Det er fire færre enn i tilsvarende periode i fjor. I mai var det ni dødsulykker med 10 omkomne, én mer enn i mai 2024. Dette viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall.
Annonse

Seks av 10 opplever utrygge situasjoner i samspill med andre. I mai har fire omkommet på MC, to i bil, én i varebil, én på ATV, én til fots og én på sykkel. En undersøkelse gjennomført av Statens vegvesen, viser at seks av 10 ofte eller av og til opplever utrygge situasjoner i samspill med andre trafikantgrupper.

− Vi må se hverandre og se etter hverandre når vi ferdes på og langs veien, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

Annonse

− Vi må være særlig obs på alle syklistene, fotgjengerne og MC-førerne. Disse er det langt flere av på denne tiden av året, og de er ekstra sårbare i trafikken, sier Guro Ranes.

Til gjengjeld må syklister, MC-førere og fotgjengere sørge for å bli sett.

– Vi har en ambisjon om at ingen skal omkomme eller skades hardt i trafikken, da må alle gjør sitt, sier hun.

Inn mot ferietid med pinse neste helg og sommerferie rett rundt hjørnet, er det mange trafikanttyper på veiene.

– De fleste alvorlige ulykkene skjer om sommeren. Da øker vi farten og blir kanskje også lettere distrahert, sier Guro Ranes. − Se og bli sett – og del veien, alle har lik rett på den, sier hun.

Ingen barn er døde så langt i år
Kun fem av de 33 drepte er kvinner, og ingen barn er så langt omkommet på veiene. Det er også en stor nedgang i antall drepte i alderen 45-64 år. Til gjengjeld er det flere omkomne i aldersgruppen 25-44 år enn det har vært de siste 10 årene.

Innlandet og Akershus har vært hardest rammet i årets fem første måneder, med henholdsvis åtte og fire omkomne. I Oslo, Telemark, Rogaland og Møre og Romsdal omkom tre i hvert av fylkene, mens det var to som døde i Buskerud og Vestland. Fylkene Østfold, Vestfold, Agder og Trøndelag hadde ett dødsfall hver. Nordland og Finnmark står fortsatt uten omkomne i trafikken i år.

Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen. (Foto: Henriette E. Busterud, SVV)

Langt færre omkomne i 2024, økning i hardt skadde
I fjor døde 87 personer i trafikken i Norge. Det var 23 færre enn året før.

− Det som i stor grad bidrar til nedgangen, er mange færre møteulykker enn vi så i 2023. I tillegg ser vi færre omkomne middelaldrende i aldersgruppen 45-64 år og færre barn og unge. Det er i fylkene Innlandet og Vestland at nedgangen i antall drepte i trafikken er størst, sier Guro Ranes.

Antall hardt skadde økte svakt i 2024, med 10 flere hardt skadde enn i 2023. Antallet hardt skadde i 2023 var 568. I 2024 ble 578 hardt skadd i trafikken.

− Det var flere hardt skadde i kryssulykker i 2024 enn året før. Dessverre var det også en dobling av antallet hardt skadde barn. Dette er noe vi ser svært alvorlig på, og som vi arbeider med i den nye tiltaksplanen for trafikksikkerhet, sier hun. Tiltaksplanen skal være klar i starten av neste år, sier Guro Ranes.

Norge har det laveste antall omkomne i Europa. 16 drepte per million innbyggere mot Sverige som er nummer to med 20 drepte per million innbyggere.

− Selv om utviklingen har vært positiv for drepte ligger vi langt etter målkurven mot maksimalt 350 drepte og hardt skadde innen 2030, sier Guro Ranes.

Del:
Annonse
Annonse