– Det er fort gjort å kjøre ulovlig med tilhenger da regelverket kan synes komplisert for mange, men det er ingen unnskyldning hvis du blir tatt i kontroll eller får en skade på bilen eller tilhengeren, melder Tryg Forsikring.
De aller fleste av oss har førerkort klasse B, noe som tillater kjøring med en tilhenger som har en totalvekt opp mot 750 kilo, inkludert last, eller du kan kjøre med en tyngre tilhenger hvis den tillatte totalvekten for bilen og tilhengeren til sammen ikke er over 3.500 kilo.
– Med nyere elbiler er bilene gjerne både større og tyngre enn før, noe som betyr at du kan ha mindre last på tilhengeren enn tidligere. Har du en tung elbil og leier en tilhenger på en byggevarehandel er sjansene store for at du kjører ulovlig. Du må sjekke vognkortene og vite både hva bilen kan trekke, hva den veier, og hva tilhengeren og lasten veier for å vite om du er innenfor regelverket eller ikke, og mange sjanser bare på at det går bra, sier kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen i Tryg Forsikring.
Statens vegvesen ga i fjor mangellapp eller gebyr til 30.582 av de lette kjøretøyene som ble stoppet i kontroll. De feilene som gikk oftest igjen var at bilen eller tilhengeren var lastet med for mye vekt, eller at lasten ikke var forsvarlig sikret.
– Blir du stoppet av politiet med ulovlig kjøring med tilhenger kan det vanke en bot på 6.000 kroner, noe som selvsagt er sure penger å betale. Det er også verdt å nevne at skulle du bli innblandet i en trafikkulykke eller få en skade på bil eller tilhenger, risikerer du avkortning på forsikringen dersom du kjørte ulovlig med tilhenger, sier han.
Tryg anbefaler alle som skal kjøre med tilhenger å bruke appen «Bil og henger» fra Statens vegvesen. Husk også at du ikke kan kjøre over 80 km/t med de vanligste tilhengerne.
Slik sikrer du tilhenger og last
• Sjekk at tilhengeren er ordentlig tilkoblet på hengerfestet. Løft på draget og sjekk at hengeren ikke bare popper av hengerfestet.
• Koble til sikkerhetswire. Dette er kjempeviktig, fordi sikkerhetswire fungerer som nødbrems på tilhengeren hvis den skulle falle av i fart. Det er meningen at wiren i så fall skal ryke, så du trenger ikke å sikre den ytterligere med kjetting eller lignende.
• Sjekk at ledningen er koblet til bilen slik at lysene på tilhenger virker.
• Sjekk alle lys (både bremselys og blinklys). Dette er svært viktig for at førere bak deg i trafikken forstår når du bremser eller skal svinge.
• Sjekk at dekkene i tilhengeren har nok luft slik at den ikke krenger.
• Husk å ta av håndbrekket på tilhengeren før du kjører. Hvis ikke så ødelegger du dekkene og kanskje felgene på svært kort tid.
• Sjekk at lasten er forsvarlig sikret. Den skal tåle vindmotstand i fart, og skal ligge trygt både under en nedbremsing og akselerasjon. Gjør du feil her kan du skade andre bilister eller trafikanter, og kan følgelig få bot eller i verste fall miste førerkortet.
• Bruk stropper som er CE-merket for godkjent sikring av last.
• Sørg for at vektbalansen i tilhengeren er riktig slik at vekten ligger på tilhengerfestet og ikke bakover i tilhengeren. Hvis tilhengeren blir baktung vil den vingle i fart og du kan fort miste kontrollen.
• Les deg opp i vognkortet både for bil og henger hvor mye vekt som er forsvarlig å trekke.
• Husk at vekt på tilhengerfestet kan gjøre at lysene dine går oppover i stedet for ned i bakken. Det betyr at du selv kan få dårligere sikt i mørket og ikke minst at du blender møtende trafikk.
• Sjekk gjerne at eventuelle bremser på tilhengeren fungerer slik som de skal før du starter turen.
FLERE SAKER
Alarmerende kunnskapsmangel blant foreldre
Kraftig økning i antall båtbranner – frykter ny brannsommer
I dag kommer det til å ule både ute og inne