Det er en lite treffsikker resept til elever som i stadig mindre grad finner motivasjon og mestring i skolehverdagen. En skole som har fått et større konkurransefokus uten at dette har bidratt til å bedre resultatene. Konkurransefokuset går på bekostning av lek og nysgjerrighet som er viktig for barns utvikling.
Under Kulturytring i Drammen ble resultatene fra pilotprosjektet «Kunsten å lære» presentert. 350 barn har over to år hatt kunst som del av hverdagen i klasserommet. Vi har sett på hvilken effekt kunstfaglig undervisning har hatt på elevenes evne til å regulere atferd, løse problemer, opprettholde oppmerksomhet, planlegge og ta beslutninger – de såkalte eksekutive hjernefunksjonene.
Effekten av prosjektet ble undersøkt på to måter: En kvantitativ del der elevene i prosjektet og elever i en kontrollgruppe gjennomførte en digital, spillbasert test. Resultatet viste en tilnærmet identisk utvikling for begge elevgruppene. Den kvalitative analysen bestod blant annet av intervju av lærere, forelder, elever og kunstnere i prosjektet. Disse viser tydelig at «Kunsten å lære» har bidratt til å bedre barnas evne til selvkontroll, mestring og samarbeid. Altså egenskaper som må til for å komme i posisjon for å lære.
Prosjektet har hatt fokus på selve læringsprosessen og å løse oppgaver uten fasitsvar. Dermed har det å feile blitt en naturlig del av læringen og feil har blitt oppfattet som en mulighet til å forbedre. Dette bidrar til at flere barn kan føle mestring. I Senterpartiet er vi opptatt av å «telle det som teller»: Det er lett å telle hvor mange mattestykker 6-åringen har fått rett. Vanskeligere å telle motivasjon og engasjement, men hva er viktigst?
Senterpartiet går til valg på at skolen skal gjøres mer praktisk gjennom hele utdanningsløpet – fra barneskolen til videregående utdanning.
Vi vil jobbe for at:
– Praktisk-estetiske fag (kunst og håndverk, kroppsøving, mat og helse og musikk) skal være en del av grunnskolelærerutdannelsen.
– Første skoleår skal være et skoleforberedende år med fokus på fysisk aktivitet, frilek, læring gjennom lek og praktisk/estetiske fag.
– Grunnskolen skal være den viktigste arenaen for å sikre danning og utdanning gjennom god læring, mestring og utvikling.
– Alle elever i ungdomsskolen skal ha tilbud om arbeidslivsfag i samarbeid med private og offentlige virksomheter.
– Det tilbys større bredde av programfag i videregående opplæring ved hjelp av fjernundervisning og samlingsbasert undervisning.
Sigrid Simensen Ilsøy
1. kandidat Buskerud Senterparti
FLERE SAKER
Det er ingen motsetning mellom trivsel, lek og læring
Er funksjonshemmedes menneskerettigheter sikret i kommunene?
Superkraften i det lokale eierskapet