11. september 2025

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Skjermdump av TicTok der en ung gutt trolig fra Vestfossen angivelig kjører i 113 km/t på offentlig vei uten nevneverdig sikkerhetsutstyr.

Leker med døden: Filmet seg selv i 113 km/t på elsparkesykkel

- Noen må stoppe dette før det går virkelig galt. Det sier FAU-leder ved Vestfossen Barneskole, Christian Van Dijk etter at han har sett videoer fra Vestfossen der det kjøres over 100 km/t på offentlig vei. Også rundt barneskolen herjer elsparkesyklene med fare for eget og andre elevers liv.
Annonse

Et samlet FAU ved barneskolen la forledet ut et innlegg der de uttrykte sin store bekymring over all kjøringen ved og rundt skolen – både i og utenfor skoletid.

I uttalelsen på Facebook heter det blant annet at barn og ungdom kjører elektriske sparkesykler i ekstrem fart i Vestfossen og omegn – i over 100 km/t med minimalt med sikkerhetsutstyr.

Annonse

Enda verre: Rett etter skoletid ser vi råkjøring rett ved skolen, midt blant små barn og foreldre. Det har allerede vært flere nestenulykker – neste gang kan det være alvorlig.

– Dette gjelder både elever på Vestfossen Barne- og Ungdomsskole, og vi oppfordrer alle foreldre til å snakke med barna sine om viktigheten av å kjøre forsiktig – og ikke minst lovlig, sier Christian Van Dijk.

Han minner om at konsekvensene ved å forårsake en ulykke med ulovlig sparkesykkel er helt enorme – langt større en barna og ungdommene er i stand til å ta innover seg.

FAU ved Vestfossen barneskole har derfor sett seg nødt til å kontakte politiet og Statens vegvesen, og kontroller planlegges gjennomført for å sjekke lovligheten og hastigheten av disse sparkesyklene. Om og når slike kontroller kan skje, har han ikke fått noen lovnader om, men at det må komme på plass slike kontroller en han krystallklar på.

Da Eikernytt.no møtte FAU-lederen utenfor barneskolen i dag, kunne vi se ferske videoer som var postet på TicTok. Dette er videoer som er filmet i Vestfossen.

Det gjelder blant annet én ung gutt som angivelig skal ha kjørt i 113 km/t uten synlig sikkerhetsutstyr som hjelm og annen beskyttelse. Men han er langt fra alene om å risikere livet på disse sparkesyklene, som er langt fra lovlige å bruke på veiene våre.


Verst på ettermiddagen
Ifølge Christian Van Dijk skjer den verste kjøringen på ettermiddagen og etter skoletid. De ikke tar hensyn til er at SFO er i full sving på denne tiden og ansatte og elever her løper en betydelig risiko dersom denne kjøringen fortsetter.

Etter at FAU la ut innlegget på Facebooksiden til barneskolen samt på sidene til Ja til lokal virksomhet i Vestfossen, har der rent inn kommentarer fra folk som har hatt «nærkontakt» med ungdommene på disse tohjulingene. Og at erfaringene er delta, er vel ingen overdrivelse.

FAU blir også hyllet for å ta dette initiativet og gå ut med advarslene slik at Vestfossen kanskje kan bli et tryggere sted.

Christian Van Dijk er skremt over farten ungdommene kommer i på elsparkesykkel – også rundt Vestfossen Barneskole og SFO. Han viser til de mange videoene som ungdommene har lagt ut for å skryte av egne «bragder».

Trafikkregler du må vite om som elsparkesykkeltrafikant

– Du har vikeplikt for biler og syklister fra høyre; du skal ikke være til hinder for dem. Når du må vike, vis dette ved å senke farten eller stanse. Dette gjelder ikke når noe annet er skiltet, for eksempel en forkjørsvei.

– Du har vikeplikt for biler og andre kjøretøy i veibanen når du kjører små elektriske kjøretøy i gangfeltet. Det betyr at du må stoppe og vente til det er klart eller til bilene stopper før du kan krysse gangfeltet.

– Går du av og triller kjøretøyet over et gangfelt, skal bilene stoppe for deg.

– Er det for mange på fortauet til at du kan passere, gå av og trill kjøretøyet eller kjør ut i veibanen.

– Du må stoppe for rødt trafikklys når du kjører i veibanen.

– Bryter du trafikkreglene, kan du bli bøtelagt med et forenklet forelegg. Er lovbruddet alvorlig, kan du bli anmeldt.

– Elsparkesykler må ha hastighetssperre, påsatt av produsenten. Det skal ikke være mulig å oppnå høyere hastighet enn 20 km/t.

Vi kan vel kjøre uten hastighetssperre på privat område eller eiendom?

Nei, det kan vi ikke. Vegtrafikkloven gjelder uansett om det er på offentlig vei, privat vei, offentlig eiendom, privat eiendom, i terrenget, på lukket bane eller på et annet avsperret område.

Lovlig å selge, ulovlig å bruke
Elsparkesykler uten hastighetssperre, eller med mulighet for å fjerne den, er lovlig å selge – så lenge det merkes at den er ulovlig å bruke. Vær oppmerksom på det hvis du skal kjøpe deg en elsparkesykkel.

Fartsgrense på fortau
Når du skal kjøre forbi fotgjengere på fortau, gangvei og gangfelt, er øvre fartsgrense 6 km/t ved passering.

Er det for mange mennesker til at dette er mulig, har du ikke lov til å kjøre på fortauet. Da skal du gå av og trille elsparkesykkelen på fortauet eller kjøre ut i veibanen.

Kilde: Statens vegvesen og Trygg Trafikk.

Og sist, men ikke minst – det er pålagt å ha ansvarsforsikring på slike elsparkesykler på lik linje med mopeder og andre kjøretøy. Har du ikke forsikring kan du havne i et skikkelig økonomisk uføre ved å måtte betale erstatning til motparten om det skjer en ulykke. Da kan det bli snakk om millionerstatning. Skulle elsparkesykkelen begybnne å brenne under lading, får du heller ikke noen erstatning uten forsikring.

Del:
Annonse
Annonse