– Utviklingen går feil vei, og det påvirker oss, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.
Sammen med de øvrige aktørene som jobber med trafikksikkerhet, arbeider Statens vegvesen med en ny tiltaksplan for trafikksikkerhet.
– Vi har flere kraftfulle tiltak. Men vi må gå enda tøffere til verks for å snu den negative utviklingen, og vi er særlig bekymret for de unge trafikantene, sier Ranes.
Mange unge døde i ulykker med flere drepte
Det er fem flere som døde i trafikken i oktober år enn i samme måned i fjor. I ulykken på E8 utenfor Tromsø alene, døde fem mennesker. Dette var én av mange ulykker med flere drepte i år.
17 mennesker har omkommet i ulykker med flere enn én drept i år. Seks av disse var bare 18 år gamle, mens ytterligere to var 20 og 21 år.
– Det er for tidlig å konkludere om årsakene til årets dødsulykker, sier Guro Ranes, men en fersk analyse av ungdomsulykker viser at høy fart er den vanligste faktoren i dødsulykker med unge sjåfører. Og 18-åringene dominerer.
– De mangler erfaring, og evnen til risikovurderinger og konsekvenstenking er ikke ferdig utviklet ennå. Derfor er det særlig viktig at de holder fartsgrensen og kjører etter forholdene. Allerede etter ett år med kjøreerfaring synker risikoen markant for å havne i en alvorlig ulykke, sier hun.
I forslag til årets statsbudsjett er det satt av 40 millioner ekstra til automatisk måling av fart med fotobokser.
– Dette er et tiltak som vi vet har god effekt på fartsrelaterte ulykker. På strekninger der dette er innført, halveres antallet drepte og hardt skadde, sier Ranes.

Flest omkomne i Vestland – mange i Troms
Det er veldig mange omkomne (16) i Vestland fylke så langt i år, og flertallet døde i sommermånedene.
– Mange av dødsulykkene i Vestland hittil i år var med ubeskytta trafikanter, som fotgjenger og på sykkel eller MC. Kun fem av ulykkene var med personbil. Vi må mer enn 10 år tilbake i tid for å finne et like dramatisk år for trafikken i Vestland, sier hun.
Etter dødsulykken med fem drepte i oktober, har også Troms blitt et av fylkene med dårligere statistikk sammenlignet med tidligere år.
– Det slår hardt ut med fem drepte i én ulykke. Mange er på tragisk vis frarøvet noen som sto dem nær. Også vi som arbeider med sikkerhet i trafikken, preges av dette. Det er en trist utvikling i 2025, og vi arbeider med å identifisere nye tiltak som kan redde liv i trafikken og bringe oss nærmere nullvisjonen, sier hun.






                



                                        
                                        
                                        
FLERE SAKER
Refleksen redder liv – også for de firbeinte
Stille klokka: Søndag byr på en ekstra time
1. november er fristen for når skal båten opp