Bane Nor har kuttet avganger uten å informere andre enn togselskapene. Ingen politikere fra kommune, fylke eller Stortinget fikk høre om dette – kanskje ei heller samferdselsdepartementet? Høringsdokumentene ble unntatt offentlighet før departementet tvang Bane Nor til å dele dem, etter klage fra velforeningen.
Vy har protestert i høringssvaret, noe som ble glatt ignorert. Vy har avtale med Jernbanedirektoratet om å stoppe på Steinberg. Vi som reiser fra stasjonen, fikk ingen beskjed. Om vi ikke hadde våkne innbyggere, kunne noen av oss møtt på stasjonen i desember for å oppdage at toget hadde kommet og rast forbi stasjonen i stedet for å stoppe. Da hadde kanskje Bane Nor tenkt at det ville vært for sent for oss å protestere? Dette spillet er pill råttent.
Arbeiderpartiet har støttet Steinberg stasjon hele veien, og de sto bak stortingsvedtaket om bevaring og 140 mill. til oppgradering. Helt til nå. Denne gangen valgte statsråd Nygård å la Bane Nor kjøre løpet uten innsigelse.
Nygårds og Bane Nors argumentasjon kan enkelt plukkes fra hverandre.
1) Det er ingen endring i ruta eller trafikken som tilsier at det er vanskeligere å stoppe på Steinberg nå enn før. Tvert imot gir oppgradering av spor ved Drammen og Gulskogen nye tidsbesparelser og økt robusthet i ruta. Punktligheten før oppgraderingene var 87 prosent – fattige 3 prosent under målet, og målet forventes nådd etter flere fullførte utbedringer.
2) Uryddig prosess reiser spørsmål om rettssikkerhet og demokratisk kontroll.
3) De fleste forsinkelser skjer grunnet feil på infrastruktur i Oslo-navet, ikke på vår strekning.
4) Bruk av nabostasjoner når toget ikke stopper gir ca. 30 min økt reisetid – hver vei og betydelig økte reisekostnader. Vi vet med sikkerhet at rutekutt vil gjøre tog som helhetlig alternativt upraktisk og gi økt biltrafikk. Under midlertidig stenging 2013-2015 droppet antall reisende på Steinberg 40 prosent, selv med matebuss til hver avgang.
Vi ber partiene på Stortinget gjennomskue Bane Nors plan og uriktige argumenter, og stemme for Senterpartiets representantforslag når det kommer til behandling. En særlig oppfordring går til Høyre og AP på Buskerudbenken som vi føler oss usikre på. Deres ordførere og partikolleger lokalt og i fylket og folket har bedt dere stoppe rutekuttet. Det beste ville vært om Samferdselsminister Nygård innser hvor galt dette er, at han tar styringen og stopper rutekuttet umiddelbart.
Siri Baklid
Steinberg velforening
Olav Gåserød
Aksjonsgruppa Bevar Steinberg stasjon









FLERE SAKER
Per Olaf Lundteigen hedret med stor fest på Fredfoss
Ormåsen og barnehagetilbudet nok en gang
Ordfører Adrian Tollefsen svarer: Kjære Ormåsen