18. desember 2025

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Nav-direktør Laila Gustavsen er fornøyd med responsen og spesielt over resultatene i Øvre Eiker.

Bruker-ros til veilederne i Nav – spesielt i Øvre Eiker

Nav-sjefen er kjempefornøyde med tilbakemeldingene i Vest-Viken. Hele ni av ti opplever å bli møtt på en hyggelig måte av veilederne. Og spesielt i Øvre Eiker er brukerne av tjenestene fornøyde.
Annonse

– Den gode jobben de gjør er avgjørende for at vi skal lykkes med samfunnsoppdraget vårt, sier Laila Gustavsen, direktør i Nav Vest-Viken. 

I årets personbrukerundersøkelse svarer 78 prosent av brukerne i Vest-Viken at de er fornøyde med Nav, og 77 prosent sier at de har tillit til Nav. 

Annonse

I personbrukerundersøkelsen svarer 96 prosent av brukerne i Øvre Eiker at veilederen møter dem på en hyggelig måte. 94 prosent sier at de har fått god mulighet til å forklare sin situasjon.

Tilgjengelighet er også en viktig faktor. 93 prosent av brukerne som har svart i personbrukerundersøkelsen i Øvre Eiker er førnøyde med tiden det tok før de fikk møte eller oppfølging fra Nav.

Personbrukerundersøkelsen gjennomføres hvert år med et representativt utvalg av brukere i Vest-Viken. Den undersøker blant annet hvordan brukerne opplever samarbeidet og oppfølgingen fra Nav. 

Spesielt fornøyde ned veilederne
Brukerne er spesielt fornøyde med veilederne sine. Hele 9 av 10 sier at veilederen møter dem på en hyggelig måte, og nesten like mange opplever at veilederen stoler på dem.  

Brukerne er spesielt fornøyde med veilederne når det gjelder samarbeid og mellommenneskelige relasjoner. 

Ni av ti svarer at veilederen møter dem på en hyggelig måte, og 88 prosent opplever at veilederen stoler på dem. 86 prosent sier at de har fått god mulighet til å forklare sin situasjon, og 84 prosent opplever at de, sammen med veilederen, jobber mot et felles mål. 

Rask oppfølging
Mange brukere er også fornøyde med å raskt komme i gang med oppfølging. Åtte av ti er fornøyde med ventetid og oppfølging på tiltak. 

– Det er viktig for oss at brukerne opplever å bli sett og hørt av veilederne. Den gode jobben veilederne gjør er avgjørende for at vi skal lykkes med samfunnsoppdraget vårt, sier Gustavsen. 

Opplevelse av egen situasjon 
Gustavsen er opptatt av at det er en sammensatt gruppe brukere på Nav-kontorene, i ulike livssituasjoner. Kun to av fem brukere opplever at de har en trygg økonomisk situasjon, og under halvparten opplever at de har god helse. 

– Funnene viser at mange av brukerne våre står i krevende situasjoner, særlig når det gjelder økonomi og helse. Mange ønsker mer hjelp fra Nav og andre offentlige instanser enn det de opplever å få. Derfor er det ekstra viktig at vi gir tett oppfølging til de som trenger oss aller mest. Samtidig må vi også ha et nært samarbeid med andre i både det offentlige og private, som er i nettverket rundt brukerne våre, sier Gustavsen i en pressemelding.

Fakta: I årets undersøkelse deltok 2.758 personer fra Vest-Viken på spørsmålet om hvor fornøyde de er med Nav. Antall svar varierer noe mellom de ulike spørsmålene.  

Del:
Annonse
Annonse