13. mai 2025

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Ulykken i Fredrikstad hvor en bussjåfør mistet livet og en annen ble kritisk skadet. (Foto: Statens havarikommisjon)

Over halvparten av bussjåførene frykter for livet på jobben

Yrkestrafikkforbundet (YTF) har gjennomført en omfattende sikkerhetsundersøkelse blant sine medlemmer innen buss- og godstransport. Undersøkelsen blant 2.000 sjåfører bekrefter det YTF lenge har advart mot – sjåførene sitter med dødsangst i fronten av bussen.
Annonse

Resultatene av undersøkelsen, som ble gjennomført i september 2024 med over 2.000 respondenter, viser at over halvparten av sjåførene mener at de ikke er tilstrekkelig beskyttet mot kollisjoner.

Ingen internasjonale krav til kollisjonssikkerhet i buss
Flere tragiske ulykker har vist hvor sårbare bussjåfører er i møteulykker. I løpet av de siste 10 årene har minst 10 bussjåfører mistet livet i møteulykker. I romjula i 2022 mistet én sjåfør livet i Fredrikstad etter en frontkollisjon mellom to busser med hastigheter på omkring 30 km/t – en ulykke som Statens havarikommisjon konkluderte med at kunne ha vært mindre alvorlig dersom bedre kollisjonssikkerhet var på plass.

Annonse

Forbundsleder i YTF, Jim Klungnes, reagerer kraftig på mangelen på krav til bussjåførenes sikkerhet:

– Dette er uakseptabelt. I dag finnes det strenge krav til kollisjonssikkerhet i både lastebiler og personbiler, men bussjåfører sitter fortsatt nærmest ubeskyttet. De er prisgitt en arbeidshverdag hvor en frontkollisjon selv i lav hastighet kan være dødelig. Vi risikerer at flere sjåfører dør på jobb dersom vi ikke får på plass bedre sikkerhetstiltak, sier han.

Bekrefter de store manglene
Undersøkelsen viser at hele 53,9 prosent av yrkessjåførene mener at det ikke er iverksatt tilstrekkelige sikkerhetstiltak for å beskytte dem mot kollisjoner. Kun 30 prosent mener at dagens tiltak er tilfredsstillende, mens 16 prosent er usikre.

Spesielt bussjåførene er utsatt, hvor 61,8 prosent sier det ikke er tilstrekkelige sikkerhetstiltak mot kollisjon. Her er det bare 22,7 prosent som mener de sitter trygt i førerhuset og 15,4 prosent er usikre.

YTF har lenge advart mot at bussene er konstruert med minimal beskyttelse for sjåføren. Mange busser mangler strukturer som kan motstå og absorbere kollisjonskraften, mens noen få (særnorske krav til nyere busser) kun har en kort stålbjelke i midten av fronten.

– Det er kanskje verdens fineste hjørnekontor, men det hjelper lite at sjåførene sitter i «glass og ramme» når de havner i ulykke. Det er mye plast og aluminiumsfolie som beskytter sjåføren, og lite annet, sier Klungnes.

Bussens design ofrer sjåførsikkerheten for passasjerkapasitet
I dag bygges busser med mål om blant annet å frakte mest mulig passasjerer, mens sikkerheten til sjåføren ikke har blitt vektlagt. Tidligere var førerplassen vanligvis plassert høyere og omgitt av en mer robust rammekonstruksjon, noe som ga bedre beskyttelse ved en kollisjon. Nå sitter sjåførene lavere, med kun glass og plast mellom seg og trafikken – en utvikling som har gjort dem langt mer utsatt, ifølge en pressemelding fra forbundet.

Forbundsleder i YTF, Jim Klungnes, er kritisk til dagens busskonstruksjoner:

– I jakten på flere seter og lavere kostnader har fylkespolitikere og bussprodusenter fullstendig ignorert sjåførenes sikkerhet. Tidligere var førerplassen høyere opp, noe som ga bedre beskyttelse ved kollisjoner. Nå er sjåførene plassert i venstre hjørne på bakkenivå og foran forakselen, det mest kollisjonsutsatte og minst beskyttede stedet i bussen, med lite annet enn glass og plast mellom seg og trafikken. Dette er en livsfarlig praksis som må endres, sier han.

Myndighetene må ta ansvar
I. oktober 2023 innførte myndighetene krav om en sikkerhetsbjelke i fronten på nye busser etter kraftig påtrykk fra blant andre YTF. De mener at dette er et viktig steg i riktig retning, men langt fra tilstrekkelig. Området foran og til venstre for sjåføren er fortsatt ubeskyttet.

– Vi er svært glade for at myndighetene har begynt å ta temaet på alvor, men det innførte tiltaket er utilstrekkelig. Hele førerplassen må sikres. Vi trenger en total revurdering av hvordan bussene konstrueres slik at sjåførene kan føle seg trygge på jobb, sier Klungnes.

Forbundsleder i YTF, Jim Klungnes, reagerer på manglende sikring av bussjåfører mot kollisjon.
(Foto: Per Christian Lund/YTF)
Del:
Annonse
Annonse