12. juli 2025

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Mathilde Tybring-Gjedde, stortingsrepresentant (H) kommer her med tilsvar til Senterpartiet. (Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen)

Det er ingen motsetning mellom trivsel, lek og læring

VALG 2025 / MENINGER: Sigrid Simensen Ilsøy fra Buskerud Senterparti, karikerer i Eikernytt.no Høyres forslag om å gi de yngste elevene mer tid med læreren sin. I motsetning til Ilsøy mener ikke jeg at det er for mye fokus på god undervisning i lesing og regning i norsk skole.
Annonse

Hvert år går 15.000 barn ut av grunnskolen uten å kunne lese skikkelig. 18.000 klarer ikke å regne skikkelig. Det er nesten én av tre. Skolen har alvorlige problemer når så mange faller fra, lenge før de opplever mestring som elev.

Som en del av et større læringsløft med mange tiltak, foreslår derfor Høyre å veksle én time av SFO inn i én time med variert, praktisk og lekbasert læring med en kvalifisert lærer. Det kan være tid til lesestund eller aktiviteter ute i friluft midten av dagen.

Annonse

I dag går 96 prosent av førsteklassinger rett fra skolen til SFO rundt klokken 13.00 hver dag. Mange steder er SFO først og fremst oppbevaring, med færre ansatte og flere ufaglærte. Samtidig sier syv av 10 lærere at de har for lite tid med elevene sine. Da gir det mening å bruke tiden barna allerede er på skolen, på en bedre måte.

Det er solid forskning som underbygger at det viktigste for elevenes læring, er undervisning av god kvalitet og tid sammen med lærere med høy kompetanse. Undervisningen de første skoleårene har i tillegg større effekt for elevenes læring enn tiltak senere i opplæringsløpet, særlig for de elevene som har det vanskeligste utgangspunktet. Da gir det lite mening å avvise et tiltak som nettopp vil gi de minste barna mer tid med læreren sin. 

Det Ilsøy derimot glemmer er Arbeiderpartiets forslag til heldagsskole for de yngste elevene, hvor de går til valg på å utvide skoledagen med obligatorisk fritid og oppbevaring i SFO, uten å fylle det med læring eller innhold. Barn har ikke vondt av å tilbringe en ekstra time om dagen med læreren sin, hvis det betyr at flere elever lærer seg å lese og regne.

Det er viktig hvem som styrer, og vi trenger en skole der læring og lek går hånd i hånd. En skole som skaper trygghet og inkludering skapes gjennom tid med mer tid med læreren og gode læringsøyeblikk.

Mathilde Tybring-Gjedde
stortingsrepresentant (H) 

Del:
Annonse
Annonse