Det viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall.
Mange ubeskyttede trafikanter blant de omkomne
I fire av de ni dødsulykkene ble ubeskyttede trafikanter rammet: To som kjørte lett motorsykkel, én syklist og én fotgjenger.
– Vi ser en bekymringsfull utvikling, særlig hos de mest sårbare trafikantene, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.
Hun understreker behovet for økt oppmerksomhet og tiltak for å bedre trafikksikkerheten for disse trafikantene.
– Vi er blant annet ute med høringer om hjelmpåbud på alle som kjører ATV og nye kriterier for fartsgrenser i byer og tettsteder, med mål om mer bruk av 30 og 40 km/t, sier hun.
I mellomtiden oppfordrer hun trafikantene til selv å ta vare på egen sikkerhet, i det vi går inn i en våt og mørk årstid.
– Det blir stadig mørkere, og veiene kan ha glatte partier med vann, løv og is. Bruk lys på sykkelen og alltid hjelm. Som fotgjenger er det viktig å finne fram refleks og gjerne refleksvest. Da gjør du deg synlig og bidrar til bedre sikkerhet for deg selv, sier hun.
89 har mistet livet i trafikken
Totalt har 89 personer mistet livet i trafikken så langt i år. Det er 15 flere enn på samme tid i 2024. Det er også to flere enn i hele fjor.
Vestland og Innlandet er fylkene med flest omkomne i september, og begge har flere trafikkdrepte enn i fjor. Også i Oslo er det flere omkomne enn det har vært på 10 år.
– At Vestland og Innlandet har flest omkomne, og flere enn i fjor, tyder på at vi må se nærmere på lokale forhold. I innlandet er det mange møteulykker mens det i Vestland er mange utforkjøringer som bidrar til dødsulykkene, sier Ranes.
I Oslo og i byområder generelt, arbeides det, gjennom byvekstavtalene, med å bygge ut gang og sykkelveier for å legge bedre til rette for både god fremkommelighet og sikkerhet. Byvekstavtalene skal også gi økt satsing på kollektivtransport og redusert bilbruk.
Det er bare mindre variasjoner i ulykkestallene i de andre fylkene.
Å være best på trafikksikkerhet er et kontinuerlig arbeid
Å jobbe med trafikksikkerhet er langsiktig, kunnskapsbasert og systematisk arbeid.
– Å være best på trafikksikkerhet kommer ikke av seg selv, sier Ranes. Tallene for september viser at vi ikke kan ta en positiv utvikling for gitt, selv om vi har hatt år med nedgang tidligere. Vi må fortsette arbeidet med å redusere risikoen i trafikken –gjennom både infrastruktur, kontroll og adferdspåvirkning, sier Guro Ranes.
FLERE SAKER
Stor spørreundersøkelse om skoleveier og reiser
«Dans på låven» med Eiker Spellemannslag
Trefall på Jungerveien – helt stengt og Ormåsen isolert