16. desember 2025

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Denne uken har Bane Nor innført den nye rutetabellen som reduserer antall togstopp dramatisk på Steinberg. (Foto: Privat)

Ruteplanlegger kritisk til ruteendring på Steinberg stasjon

MENINGER: Denne uken startet det. Annethvert tog mellom kl. 7- 19 kjører rett forbi Steinberg stasjon uten å ta med passasjerer. Som oftest i rute for å vente et par minutter ekstra på nabostasjonen. Pendlerstedet som ønsket seg 30 min. frekvens har fått to timer mellom hvert tog på dagtid. En falitt som lukter mer biltrafikk.
Annonse

Bane Nor forklarer på sine nettsider at grunnen til dette er at punktligheten må opp. Grafen de viser til ser med første øyekast alarmerende ut. Men om vi ser på tallene og ikke på aksene som ikke starter på null, oppdages ingen krise. Punktligheten kun gått ned til 87 prosent, altså tre prosent under grensen som trigger måloppnåelse for lederne i Bane Nor.

Det de ikke nevner i denne sammenheng, men skriver i punktlighetsrapporten sin fra 2024, er at det var flere årsaker som påvirket negativt dette året, blant annet arbeidene med Blixtunellen og Drammen stasjon, med saktekjøring og følgekonsekvenser for kapasitet på Asker stasjon.

Annonse

Oppgraderinger ved Drammen og Gulskogen gjør at de nå kan kjøre og krysse raskere og spare tid. Det er altså god grunn til å anta at med forbedringer og hinder av veien, vil punktligheten i 2026 bli bedre helt uten å endre stoppmønster på Steinberg.

Vi har i det siste hatt dialog med den profesjonelle ruteplanleggeren Jon Hamre i Trafikkonsept AS, han som støttet oss med tall og fakta som førte til Stortingsvedtak og gjenåpning i 2015.

Selv om han ser at sløyfing av stopp på stasjonen vår selvsagt gir mer rom til å hente inn forsinkelser skriver han følgende:

«Imidlertid har man levd med denne situasjonen siden sist Bane Nor foreslo og sløyfe stopp. Infrastrukturen er nylig blitt bedre ved at Drammen stasjon er ferdigstilt. Bane Nor bestemmer seg før man har fått erfare virkningene av dette. Samtidig er det bare et år til en ny ruteplan, der man strukturelt løser problemene, skal innføres. Hvorfor gjøre slike inngripende tiltak som halvering av kollektivtilbud når problemet er å leve med og at en ny plan kan løse det på kort sikt. Med ferdigstillelsen av Vestfoldbanen til Tønsberg i ruteplan 2027 kan Bane Nor legge en ny grunnrutemodell som gjør denne type tiltak unødvendig. Justering av grunnrutemodell kunne Bane Nor gjort i mange år f. eks i forbindelse med nytt dobbeltspor langs Mjøsa.»

Dette har vi spilt inn i høringsprosessen til SPs representant forslag i Stortinget med håp om at prosessen resulterer i fullt stoppmønster allerede neste år. Her må Buskerudbenken og lokalpolitikerne jobbe med sine kolleger på tinget. Og så må det følges nøye med på ruteplanleggingen for 2027. Vi krever full åpenhet om prosessen.

Olav Gåserød
Steinberg

Del:
Annonse
Annonse