11. april 2021

Din lokalavis på nettet

Test av takbokser og kolisjoner

NAF mener at det bør stilles lovmessige krav til kollisjonssikkerhet på takbokser, og at kravene bør være strengere enn i dagens standarder. (Foto: NAF/Testfakta)

Fersk test viser dårligere krasjsikkerhet for flere takbokser

Tre takbokser gjør det dårligere i NAF sin krasjtest i år enn for to år siden. Ski og bager flyr ut av boksene ved en kollisjon i 30 km/t. - Takboksene fra Mont Blanc, Calix og Biltema har en negativ utvikling på kollisjonssikkerheten. Det er ikke bra, sier Nils Sødal i NAF.
Annonse

NAF har i samarbeid med Testfakta testet åtte takbokser. Kollisjonstesten er gjennomført i to hastigheter: 30 kilometer i timen som er hastigheten de aller fleste produsentene tester sine bokser i, og i 40 kilometer i timen som NAF mener er en riktigere hastighet for å teste kollisjonssikkerheten til takbokser.

De tre takboksene fra Mont Blanc, Calix og Biltema klarer ikke kollisjonstesten verken i 30 km/t eller i 40 km/t og havner sist i testen. På alle boksene røk lastereimene som skulle holde bagasjen på plass, takboksene åpnet seg og bagasjen kom ut av boksene. På takboksen fra Biltema stakk skiene hele 85 centimeter ut av boksen ved kollisjonen i 40 km/t.

– Disse tre takboksene gjorde det også svakt i NAF sin kollisjonstest for to år siden. Da er det skuffende at de gjør det enda dårligere nå, sier Sødal.

Takboksen fra Calix besto kollisjonstesten i 30 km/t i 2019, men klarte ikke det i årets test. Den samme negative utviklingen ser vi på takboksen fra Biltema som bestod testen i 30 km/t i 2019, men som ikke klarer det i år.

De sikreste boksene
Vinneren i testen er NX Premium fra Packline. Glassfiberboksen fra Packline får toppscore i begge kollisjonstestene.

– Testvinneren er laget i glassfiber, men kollisjonstesten gir ikke et entydig svar på om takbokser i glassfiber er mer kollisjonssikre enn de som er lagd av plast, sier Nils Sødal.

Tvert imot viser testen at tre av takboksene i plast gjør det bra i kollisjonstestene. Plastboksen NX Twin XL fra Packline som kommer på andre plass i testen, utmerker seg med 10 av 10 mulige poeng i kollisjonstesten i 30 km/t, og den gjør det også godt i 40 km/t. Den scorer totalt sett bedre i kollisjonstesten enn glassfiberboksen fra Skiguard. Plastboksen fra Thule klarer også begge kollisjonstestene bra og scorer jevnt med boksen fra Skiguard i begge kollisjonstestene.

– Heller ikke prisen er avgjørende for kollisjonssikkerheten. Boksen fra Calix gjør det dårlig selv om den koster like mye som Thules takboks som kommer på tredje plass, sier NAF-rådgiveren.

For dårlige krav til kollisjonssikkerhet
NAF mener at det bør stilles lovmessige krav til kollisjonssikkerhet på takbokser, og at kravene bør være strengere enn i dagens standarder.

Det finnes ingen lovmessige krav til kollisjonssikkerhet på takbokser, men det finnes to standarder for kollisjonstest av boksene. Den såkalte City Crash-standarden fra 2007 stiller krav til kollisjonssikkerhet ved 18 km/t som kan sammenliknes med en hard oppbremsing eller et sammenstøt i lav fart. Den nyeste standarden fra 2019 stiller krav til kollisjonssikkerhet i 30 km/t.

– Det er positivt at produsentene velger å følge den strengere standarden fremfor City Crash-standarden. NAF mener likevel at kravene burde skjerpes og at det minimum ble stilt krav om kollisjonssikkerhet 40 km/t i tråd med vår strengere test, sier Nils Sødal.

Se video fra krasj-testene her:

Les mer om testene her

Del: