28. mars 2024

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Nye krav til merking av dekk skal gi forbrukerne bedre informasjon og beslutningsgrunnlag for kjøp av dekk.

EUs nye dekkmerking gjør det enklere å handle på nett

Som første region i verden begynner Europa nå å bruke et symbol for isgrep på dekkene. I tillegg kommer et symbol for snøgrep og en QR-kode som gir tilgang til en enorm dekk-database.
Annonse

De nye symbolene vil gjøre det enklere for forbrukere å sammenligne ulike alternativer og deretter velge det beste dekket for sitt bruk. 

Dekkmerkingene fornyes nå i hele EU. Alle dekk som er produsert etter 1. mai 2021 har krav om å ha de nye merkingene. Med andre ord vil den nye dekkmerkingen bli mer og mer synlig på dekkene du finner i butikk fremover.

Annonse

Alle helårsdekk, sommerdekk og piggfrie vinterdekk som er solgt i EU-området fikk sine første dekkmerker i 2012. Disse merkingene inneholdt informasjon om rullemotstand, våtgrep og eksternt støynivå. Nå har merkingene blitt oppdatert, og informasjonen må nå inkludere grep på snø og is, i tillegg til den nevnte QR-koden. Kravene gjelder ikke for piggdekk. 

Riktig dekk for riktig forhold
En av manglende med de foregående dekkmerkingene var at de ikke fikk demonstrert egenskapene til et godt vinterdekk godt nok. Derfor har Nokian Tyres brukt flere år på å utvikle merkingene videre, og arbeidet bærer nå frukter. 

– Godt våtgrep er i praksis det motsatte av godt grep på is, og forbedring av den ene reduserer som regel kvaliteten på den andre, forklarer Matti Morri i Nokian Tyres.

I Sentral-Europa er dekkene utviklet med hensyn til egenskaper som trengs på tørre veier, mens det i Norden fokuseres på karakteristikker som gjør dekket trygt i utfordrende vinterforhold, som blant annet symbolet for isgrep indikerer. I tillegg viser snøgrep-symbolet at dekket møter EUs offisielle krav for godt grep på snø, noe som er spesielt viktig for sjåfører i områder som Tyskland, Italia og Norden. 

– Vi fraråder på det sterkeste å bruke dekk som er utviklet for Sentral-Europa i forhold de ikke er egnet i, sier Morri.

– Vi bestiller stadig flere produkter via nett, og det vil være en betydelig fordel for forbrukere å kunne undersøke symboler for å finne det mest hensiktsmessige dekket for sitt bruk. I motsetning til hos dekkforhandleren, er det ingen dekkekspert i nettbutikken som vil kunne bistå deg med å velge riktig, sier Morri. 

Enorm database med oversikt over alle dekk
QR-koden er et nytt innslag på dekkmerkingen som gir deg tilgang til en enorm database med informasjon om alle tilgjengelige dekk på det europeiske markedet. Produktinformasjonen er standardisert, noe som gjør det enkelt å sammenligne dekk. 

– I fremtiden vil dekkmerkingen utvides ytterligere, og den vil også vise slitasje, kjørelengde og holdbarhet. Disse endringene er allerede vedtatt, men det vil ta flere år å lage testmetoder for dette, sier SRA Manager i Nokian Tyres, Jarmo Sunnari.

Hva kan du lese ut av dekkmerkingen? 
• Rullemotstand refererer til lavt drivstofforbruk og karbondioksidutslipp. Sammenlignet med dekkene i den laveste kategorien kan de beste sommerdekkene spare opptil 0.6 liter drivstoff per 100 km.

• Våtgrep-symbolet indikerer bremselengden på vått føre. I en fart på 80 km/t på våt asfalt trenger de beste dekkene nærmere 20 meter mindre enn de dårligste dekkene for å stanse.

• Symbolet for ekstern lyd indikerer støynivået på utsiden av bilen.

• Snøgrep-symbolet indikerer at dekket møter alle offisielle krav og fungerer pålitelig på snø.

• Isgrep-symbolet forteller at dekket har bestått tester for grep på isete underlag og at det dermed er godt egnet for nordiske vinterforhold. Dette symbolet brukes fortsatt kun på personbiler.

Del:
Annonse