29. februar 2024

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Etter to år med koronapause er det klart at det blir Vestfossen Marken i år. Men det er en egen komité og ikke VIF som står som arrangør i år. Her et bilde fra 2019. I år blir det Parken som er arena.

To års pause er nok: I år blir det Vestfossen Marken nr. 30

Etter to års nedetid som følge av pandemien er det ekstra stas å kunne ønske alle sambygdinger og besøkende tilbake til Vestfossen Marken, som i år vil bli arrangert for 30. gang, helgen 27. - 28. august 2022. Det skriver lederen av markenskomiteen, Øyvind Kjos i en melding søndag.
Annonse

Etter mange år som arrangør overlater nå Vestfossen IF stafettpinnen til en ny markenskomité og nytt styre.

– Det viktigste for oss er at Vestfossen Marken lever videre, og med den nye komiteen er vi helt sikre på at den vil gjennomføres på en veldig god måte, sier Anette Hassel Solbakken som er leder i Vestfossen IF.

Annonse

Den nye styrelederen i Vestfossen Marken, Øyvind Kjos, takker for tilliten.

– Vi lover å ta vare på den gode merkevaren Vestfossen Marken har bygget opp over mangfoldige år og vi gleder oss til å utvikle marken videre, sier Kjos.

I komiteen har vi personer som har erfaring med å arrangere Vestfossen Marken og også personer som er nye hva gjelder Marken, men som har god erfaring med å arrangere andre arrangement i Vestfossen.

Vestfossen Marken 2022 vil bygge på lesten fra tidligere år, men vi tenker også nytt og tar med oss erfaringene fra suksessarrangementene i parken i senere tid.

Et familiearrangement
Vi vil ha søkelys på å skape et familiearrangement, med aktiviteter, underholdning og opplevelser i en hyggelig sosial ramme. Programmet under marken vil bli preget av dette og vi jobber for at vi skal få et rikholdig program som er verdig jubileet for at Marken i år arrangeres for 30. gang, sdier han.

Programmet vil bli fortløpende oppdatert på vestfossenmarken.no og på facebooksiden.

Parken blir sentrum for marken
I den flotte parken vår vil vi ha scene med underholdning gjennom hele helgen og det vil være salg av mat og andre forfriskninger i dette området. På gressplenen ved parken vil det være hoppeslott med sklie, sumobryting, fotball-dart og flere andre aktiviteter for barna, heter det i meldingen fra komiteen.

Boder og stands
Det blir boder og stands av ulike slag, og de som er interessert kan se priser og søke om plass på vestfossenmarken.no. – Vi håper og tror også at handelsstanden i sentrum vil delta og sette sitt preg på Marken, sier Kjos.

Siden det er frivillighetens år i 2022 vil de sende en ekstra oppfordring til alle lag og foreninger i bygda om og å bli med på Marken for å vise seg frem og gjøre tilbudet kjent for innbyggerne. Alle lag og foreninger som kan tilby en gratis aktivitet, eller som kan bli med på en liten dugnadsjobb, vil vi gi gratis plass på marken.

Tett samarbeid med Eiker matfestival
Vestfossen Marken arrangeres samme helg som Eiker Matfestival og det er ikke tilfeldig. Begge arrangementene har tilsvarende mål og visjon og vi vil styrke hverandre. Derfor var et samarbeid naturlig. Matfestivalen arrangeres på Fossesholm Herregård som kun er et par-tre steinkast fra Vestfossen sentrum.

Sponsorer og dugnadskraft
Vestfossen Marken er en ideell organisasjon hvor alle jobber som frivillige.

– Vi styrer mot et lite overskudd og et eventuelt overskudd vil bli investert i marken 2023. I år starter vi med blanke ark og er derfor helt avhengig av noen sponsorer for å kunne bestille, kjøpe eller leie inn materiell og aktiviteter. Vi håper og tror at det er noen lokale bedrifter som vil bidra mot en synliggjøring som samarbeidspartner. Ingen summer er for små, og ingen summer er for store, sier Øyvind Kjos.

En annen ting de er avhengig av, er dugnadskraft til forskjellig type arbeid både før, under og etter Marken. Har du lyst til å bidra til dette flotte arrangementet for bygda vår, ja da er det bare å melde seg, heter det.

Markenskomiteen består av:
Sekretær: Ingvill Holtungen Simensen
Boder og stands: Marit Rakkestad
Rigging og bemanning: Ledig rolle
Underholdning, sosiale medier og spons: Marion Kristensen Jacobsen
Teknisk: Truls Mogen Myhre
Leder: Øyvind Kjos

Del:
Annonse