– Av erfaring vet vi at julebrusen tar et godt jafs av brusmarkedet allerede fra første salgsuke. Og så blir det bare mer og mer før det topper seg den siste uken før jul. Da pleier julebrusen å stå for omlag 25 prosent av salget. Totalt skal det kjøres ut rundt 10 millioner liter julebrus bare fra Ringnes. Det er ganske vilt, fortsetter Bruusgaard.
I fjor ble det totalt solgt 21 millioner liter julebrus i Norge. Om lag en tredjedel av denne var av markedslederen Hamar og Lillehammer julebrus. Og i Trøndelag er det kun én julebrus som gjelder – Dahls julebrus. – Ikke noe annet sted i verden står en sesongkategori så sterkt i et marked som i Norge. Det er helt unikt og veldig gøy, legger Bruusgaard til.
Mange fans
Og interessen er i stor grad forbruker- og fansdrevet.
Det er veldig mye følelser inne i bildet og alle har sterke meninger om hvilken julebrus de liker best. På sosiale medier er det etablert egne fansider med titusenvis av følgere.
– Tradisjoner og hva vi er vant med fra oppveksten er viktig når det kommer til julebrus. Du tuller ikke med julebrusen til folk, for å si det sånn. Den skal smake likt hvert år og se ut som den alltid har gjort. For mange er den nok en like viktig del av julebordet som ribbe og pinnekjøtt. Det er smaken av jul som nå fyller butikkhyllene, sier Bruusgaard.
Sukkerfritt
I 2016 lanserte Ringnes julebrusvariantene også som sukkerfrie alternativer – i tillegg til den tradisjonelle sukkerholdige. Og de sukkerfrie alternativene spiser innpå originalene – også for julebrus.
– Skiftet til sukkerfritt begynner for alvor å vise seg. I fjor var 40 prosent av Hamar og Lillehammer julebrus sukkerfri. Kanskje blir den størst allerede i år? Det er de sukkerfrie variantene som står for veksten, sier Bruusgaard, og legger til:
– Og det er jo bra. I Ringnes har vi som mål om at 90 prosent av all brusen vår skal være uten tilsatt sukker i løpet av 2022. Med en andel på rundt 88 prosent nærmer vi oss målet, legger han til.
Selv om det er de eldre, tradisjonsrike variantene som dominerer julebrussegmentet har Ringnes lansert en nyhet foran årets sesong.
– Solo Super julebrus er en rød variant vi har utviklet i samarbeid Linneá Myhre. Den smaker supergodt og er en brus vi har stor tro på at vil gjøre det bra, avslutter han.
FLERE SAKER
Mange spinner rundt på gamle og livsfarlige vinterdekk
Rekordinteresse for DNTs delingshytter
Dyster utvikling: Seks personer druknet i oktober