Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Utforkjøring i sving er årsak til de fleste dødsulykkene. (Foto: Knut Opeide, SVV)

Dyster statistikk: Hvert femte trafikkoffer kjørte MC

I fjor omkom 21 motorsyklister og nesten 130 ble hardt skadd på norske veier. Så langt i år er fem omkommet på MC. Nesten hver femte som døde i trafikken i fjor var en motorsyklist. Dette viser tall fra Statens vegvesen.
Annonse

Det har vært et økende antall personbiler og MC-er de siste årene. Men der antall personbiler involvert i alvorlige ulykker går ned, så er det ikke den samme utviklingen hos MC-førere.

Dette var bakteppet for MC-dugnaden, som startet i 2019, men som lå «brakk» i pandemiårene. Denne startet opp igjen sist høst, og er et viktig samarbeid mellom organisasjoner med fokus på MC-sikkerhet.

Annonse

– Vi trenger at MC-førerne selv tar grep om egne ferdigheter, sier Lars- Inge Haslie i Statens vegvesen. Det er den raskeste veien til få ned antallet drepte og hardt skadde i trafikken. Derfor vil vi slå et slag for MC-sikkerhetskurs på vei. Det hjelper deg til å bli en tryggere MC-fører.

Det er nemlig ikke likegyldig hvilken type kurs du deltar på. Med et ønske om trygghet og sikkerhet i trafikken, er det smart å velge et kurs der deltagerne trener på å mestre sykkelen i den trafikken og på det underlaget vi kjører på til daglig; veier med sprekker, hull og grus.

– Selvinnsikt er avgjørende for en motorsyklist slik at de gjør trygge valg, sier Lars-Inge Haslie.

– Da er det viktig er å være bevisst egen kompetanse. På trafikksikkerhetskursene på vei blir du kjent med egne ferdigheter, så du ikke utfordrer dem, sier han.

Utforkjøring i sving tar flest liv
Utforkjøring i sving er årsak til de fleste dødsulykkene. Viktig for trygg kjøring i sving, er riktig plassering som sikrer avstand til andre kjørende, og velge en fart du mestrer.

Året 2022 var det åtte utforkjøringsulykker med MC, syv møteulykker, én i samme kjøreretning, én påkjørt elg og fem andre ulykker som eksempelvis velt og påkjørsler.

Det var én kvinne som omkom, resten var menn. Litt mer enn 50 prosent av de omkomne var over 50 år, seks stykker over 60 år. Tunge motorsykler var innblandet i 17 dødsulykker med 18 drepte. Tre døde på lett motorsykkel.

Statens vegvesen undersøker fortsatt ulykkene, så det er for tidlig å si noe om de konkrete årsakene til at de skjedde.

MC-dugnad der alle samarbeider for MC sikkerhet
10 samarbeidsorganisasjoner (Brukerorganisasjon NMCU, importør og forhandlerforeningene av motorsykkel, NAF MC, KNA, Trygg Trafikk, Nord universitet, bransjeorganisasjonene for trafikkskolene Statens vegvesen og politiet samarbeider med mål om at motorsyklisten i enda større grad er bevisst på hva de selv kan gjøre for å øke egen sikkerhet.

– Vi når ikke nullvisjonen, med ingen drepte og hardt skadde i trafikken, med det nivået vi har på omkomne nå, sier Haslie. Derfor er samarbeid og gode tiltak viktige, avslutter han.

Del:
Annonse