Organisasjonen har jobbet for å unnta frivillige organisasjonen fra løyveplikten, blant annet i møter med Samferdselsdepartementet, og har også fått laget en rapport som kartlegger frivillige organisasjoners transportoppdrag. Slik regelverket er i dag, kreves det i utgangspunktet transportløyve for frivillige oppdrag som å frakte flyktninger til fritidstilbud, eldre til helsetilbud og unge til fotballkamp så lenge de frivillige får utgiftsdekning for det. Det har Frivillighet Norge reagert på.
Støtte fra Samferdselsdepartementet
Høsten 2023 kom Drosjeutvalget sin første delutredning. Den foreslår et unntak for transport som ikke har mål om fortjeneste og som utføres med kjøretøy som er registrert for ni eller færre personer.
Innstillingen fra Regjeringen ved Samferdselsdepartementet støtter et unntak fra plikten til drosjeløyve etter yrkestransportloven § 9 for de som driver uten vederlag. Departementet viser blant annet til Frivillighet Norges høringsinnspill, og skriver at «Flere av de som støtter forslaget peker på at dette er svært viktig for frivilligheten. Departementet støtter utvalgets forslag om at kravet om drosjeløyve kun skal gjelde for de som driver transport mot vederlag med mål om fortjeneste».
Enstemmig i Transport- og kommunikasjonskomiteen
Transport- og kommunikasjonskomiteen har levert sin innstilling til yrkestransportloven nå, og støtter enstemmig den foreslåtte endringen.
Glade for å bli lyttet til
– Vi er glade for at både Drosjeutvalget, Samferdselsdepartementet og en samlet Transport- og kommunikasjonskomité har lyttet til frivillighetens behov. Løyveplikten har potensielt store konsekvenser for mange organisasjoners aktivitetstilbud, og det har hastet å få på plass en løsning, sier Stian Slotterøy Johnsen i Frivillighet Norge.
FLERE SAKER
Positiv utvikling: Fire personer omkom i trafikken i oktober
Regner med å selge rundt tusen tonn gresskar i oktober
NAF: Slik tar du lys-sjekken på bilen din i høstmørket