– Jeg må nesten klype meg i armen. Hva er det som skjer? I snitt kostet skadene 70 millioner hver dag i første halvår, sier fagsjefen.
Selve økningen i antall skader i første halvår er ikke mer enn drøyt tre prosent, men verkstedsregningene koster skjorta.
– Hovedårsaken til at bilskader blir dyrere og dyrere er at delene som blir skadet koster veldig mye mer enn før. En hovedlykt på en nyere bil kan gjerne koste 40-50.000 kroner. Moderne biler har også radar/kamera i front, kollisjonsbekyttelse for fotgjengere og parkeringssensorer, sier Roger Ytre-Hauge.
– Så en bil som fikk frontskade for 10 år siden kostet gjerne 10.000 kroner den gang, men i dag kan samme hendelse koste fra 80.000 til 100.000 kroner på grunn av mye dyr elektronikk, sier han.
Farevarsel gjennom helga
Det er kaskoskadene som står for nesten halvparten av regninga fra første halvår.
– Kaskoskader er typisk kollisjoner og utforkjøringer. Ting som skjer plutselig, sier fagsjefen.
En typisk kaskoskade som skjer de neste ukene er bilister som kjører på feil dekk. I helga har det vært sendt ut gult farevarsel for snø i deler av fjellet i Sør-Norge, samt store deler av fjellområdene i Nordland. Snøen forventes helt ned til 400-600 meter. Sesongens første frostnatt var også meldt noen steder.
– Høsten er i gang for fullt, og noen steder våkner de plutselig til vinter. Så hvis du skal på fjellet, må du være forberedt på å møte på både hvitt underlag og glatte morgener flere steder. Pass på at du får byttet dekkene dine før det er for sent, sier Ytre-Hauge.
Stor øking i bilinnbrudd
Tyveri fra kjøretøy er skadeposten som øker mest, ifølge tallene fra Finans Norge. Økningen er på hele 79 prosent sammenlignet med første halvår i fjor.
– Her er summene småpenger sett opp mot kaskoskadene, men at antallet øker så markant er verdt å merke seg, sier han.
– Hva er de beste måtene å unngå innbrudd og tyveri fra bilen sin?
– Ikke la verdisaker ligge synlig. Vesker, poser, nettbrett eller annet som forbipasserende kan få øye på, bør ryddes bort. Så må du huske å låse dørene og parkere på et sted du opplever som trygt. Stå heller på et sted der folk går forbi, i et parkeringshus eller i en gate med lys. Hvis du er så heldig at du har garasje med dør, bruk den, sier Roger Ytre-Hauge i Frende Forsikring.
Mange skader i høstferien
Snøen ligger allerede i høyfjellet, og Tryg Forsikring forventer mange bilskader i høstferien. – Skadetallene øker alltid i høstferieukene. Altfor mange tar sjansen på å kjøre til fjells med sommerdekk eller slitte vinterdekk, sier Jeanett Tennefoss i Tryg.
I de to høstferieukene i fjor, inkludert første og siste helg, registrerte hele forsikringsbransjen 28.849 bilskader til en kostnad av over 700 millioner kroner, viser tall fra Finans Norge.
– Flest trafikkskader ble meldt inn i starten av den første høstferieuka. Bare den første mandagen alene ble det registrert nesten 3.000 bilskader. Det var flest eneulykker i høstferien, hvor kun en bil er innblandet, og mange med sommerdekk snurret rundt på glatta der snøen hadde lagt seg. Dette må vi forvente i år også, sier Tennefoss, som er skadedirektør bil.
Snittet av bilskader per dag i høstferien i fjor var 1.697, langt over snittet for hele året. Etter eneulykker var det flest påkjørsel på parkert bil etterfulgt av ryggeulykker og påkjørsel bakfra.
– Is som legger seg i løpet av natten er ofte en utfordring, da det kan være vanskelig å oppdage at veibanen er glatt. Skal du til strøk som ligger over 500 meter bør du legge om til vinterdekk allerede nå. Snurrer du rundt på glatta med sommerdekk risikerer du mindre erstatning på forsikringen. Det verste er likevel at du kan skade andre, sier Tennefoss.
FLERE SAKER
«Full» momskompensasjon og mer penger til idretten – men ikke nok
Vinterdekktest: – Finn dekkene som passer din hverdagsreise
Kan bli nye alderskrav for kjøring av lett MC