I undersøkelsen, som er gjennomført av YouGov, fremkommer at det er flest bileiere over 60 år som kjører på de eldste dekkene. Geografisk topper Trøndelag og Nord-Norge.
– Jo eldre vinterdekk en har, jo mindre mønsterdybde er som regel igjen og gummien er blitt hardere som følge av slitasje. Dette fører til langt dårligere grep på snø og is, noe som kan øke bremselengden betydelig og gjøre det mye vanskeligere å kontrollere bilen på krevende vintervei, sier Torbjørn Brandeggen i Tryg Forsikring.
Han påpeker at gamle vinterdekk i tillegg vil ha redusert evne til å drenere vann og slaps, noe som kan føre til vannplaning hvor dekkene mister kontakt med veibanen og bilen blir ustabil.
– Samtidig vet vi fra tidligere at to av 10 kjører på piggfrie vinterdekk hele året, noe som selvsagt sliter ned dekkene mye fortere. Får du bilskade eller blir innblandet i en trafikkulykke i en bil med gamle vinterdekk som har under lovlig minimum mønsterdybde på tre millimeter, risikerer du ikke bare en klekkelig bot, men også avkortning på forsikringen. I verste tilfelle må du dekke alt selv, sier Brandeggen.
Syv av 10 kjører på vinterdekk som er tre år eller nyere, viser undersøkelsen.
Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 2. – 7. oktober gjennomført til sammen 1.000 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18+ år.
FLERE SAKER
9 av 10 trekkfugler med negativ utvikling i 2024
På tide å bytte? Advarer mot gamle røykvarslere
Nordmenn bidro med nesten 200 milliarder i frivillig innsats