For mange blir julebordet et ubehagelig møte med en dårlig drikkekultur, og over 300.000 nordmenn velger å droppe jobbfesten.
– Vi bommer litt når så mange velger å ikke delta på et jobbarrangement, som i utgangspunktet skal være en hyggelig og inkludere sosial samling, sier Camilla Lynne Bakkeng, fag- og kommunikasjonsleder hos Akan kompetansesenter.
Målet med kampanjen er å invitere til refleksjon og treffe norske ledere med iøynefallende grafisk design og en direkte melding: «Hvordan er egentlig drikkekulturen hos dere?»
Mottakelsen av sixpacken har vært utelukkende positiv, flere ledere har respondert i egne poster i sosiale medier og uttalt seg både om statistikk, fakta og selve kampanjen.
– Vi ønsket å gi norske ledere en påminnelse om hva mange faktisk føler om alkohol i jobbsammenhenger. Når flere ledere responderer og starter samtalen så er vi veldig fornøyde, sier Lynne Bakkeng.
Kampanjen har potensiale til å treffe ca. 300.000 arbeidstakere, dersom alle ledere mottar ølen og starter en samtale i egen virksomhet.
Gode råd til julebordet
Akan veileder og bistår virksomheter over hele landet, og rådene gjelder selvsagt ikke bare for julebordet, men for alle sammenkomster med jobben hvor alkohol serveres.
– Diskuter hvordan dere vil ha det når dere drikker alkohol sammen, hva som vil være problematisk bruk hos dere og hvordan dere skal håndtere konkrete situasjoner. Informer og snakk sammen om policyen slik at alle forstår hva det betyr. Vær tydelig på hensikt og motivasjon for å ha en policy, at den skal virkes forebyggende og gi muligheter til hjelp, avslutter Camilla Lynne Bakkeng.
Fire konkrete tips til årets julebord:
1. Snakk sammen om hvordan dere vil ha det på julebordet.
2. Gjør det enkelt å ta valg: Tilby spennende alkoholfrie alternativer.
3. Ikke spør hvorfor noen ikke drikker.
4. Si fra til noen hvis det skjer noe ubehagelig.
Fakta:
• 12 prosent oppgir at de har opplevd drikkepress i jobbrelatert situasjoner.
(Alkohol og arbeidsliv II FHI 2019)
• 44 prosent av unge voksne synes det er ubehagelig å takke nei til alkohol.
(Blåkors «Drikkepress og alkoholvaner»)
• 37 prosent at det er problematisk at kolleger drikker seg fulle på jobbfester.
(Alkohol og arbeidsliv II FHI 2019)
• 15 prosent arbeidstakere hadde et risikofylt alkoholbruk. (FHI 2024)
• 30 prosent opplevde at kolleger som drakk var plagsomme.
(Alkohol og arbeidsliv FHI 2016)
• 20 prosent hadde vært bekymret for kollegers alkoholbruk siste 12 måneder
(Alkohol og arbeidsliv FHI 2016)
I kampanjen «Brygget for ettertanke» setter Akan Kompetansesenter, sammen med alle arbeidslivsorganisasjonene og Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet, søkelys på arbeidslivets drikkepress. Kampanjen er utviklet i samarbeid med Y Story. Illustrasjonene er av Anette Moi.
FLERE SAKER
Storkontroll av serveringssteder: Fant feil hos halvparten
Fortsatt trangt arbeidsmarked i første kvartal 2025
Nå har det blitt vanskeligere å «spoofe» mobilnummeret ditt