24. januar 2025

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Skattepatruljen har avdekket mange feil i serveringsbransjen, og prøver å «undervise» bransjen med informasjonsmateriell. (Illustrasjon)

Storkontroll av serveringssteder: Fant feil hos halvparten

Skatteetatens skattepatrulje fant feil hos 84 av 168 kontrollerte serveringssteder i en stor kontrollaksjon i julebordsesongen.
Annonse

Virksomhetene ligger dermed an til gebyrer på til sammen 1,2 millioner kroner for manglende føring av personallister. I tillegg krevde Skatteetaten inn ca. én million kroner i ubetalte skatte- og avgiftskrav i forbindelse med kontrollene. 

Skatteetatens skattepatrulje har den siste tiden gjennomført kontroller hos serveringssteder over store deler av hele landet. 

Annonse

For mange feil: – Ikke fornøyd
Skatteetaten er ikke fornøyd med at det er funnet brudd på regelverket hos så mange serveringssteder, spesielt ettersom kontrollene også var varslet gjennom media i forkant.

– Flere av de kontrollerte virksomhetene har vi fulgt opp fra tidligere. Det er alvorlig at vi finner grove og bevisste brudd og manglende vilje til å etterleve. Det viser et behov for flere slike kontroller fremover. Vi ser at der vi finner grove og bevisste brudd på personallisteregelverket, der finner vi ofte flere regelverksbrudd, sier skattekrimsjef Erik Nilsen i Skatteetaten.

Skatteetaten er i dialog med mange lokale bevillingsmyndigheter både i forkant av, og i etterkant av kontrollene. Virksomheter som har grove brudd på skatte-, avgifts- og regnskapslovgivningen kan risikere tilbakekalling av serveringsbevilling.

Risikobaserte kontroller
Samtidig gir ikke kontrollene et bilde av bransjen som helhet, og det er også lokale variasjoner i hvor mye feil som gjøres hos de kontrollerte virksomhetene.

– De aller fleste i bransjen er seriøse og følger regelverket. Vi jobber kunnskaps- og risikobasert når vi velger ut hvem som skal kontrolleres, noe som også skal bidra til å sikre like konkurransevilkår. Vi både veileder og kontrollerer, med mål om at virksomheter som blir kontrollert skal ha ting i orden neste gang vi kommer på besøk. Kontrollene vi nå har gjennomført viser at det fortsatt er et stykke igjen til vi kommer dit, sier Nilsen. 

Det er mange useriøse aktører i serveringsbransjen og disse ødelegger for dem som har alt på stell. (Illustrasjon)

Samarbeid 
Skatteetaten har også dialog og samarbeid med andre etater som følger opp serveringsbransjen. I forbindelse med disse kontrollene har det vært dialog med både A-krimsenter, lokale bevillingsmyndigheter, og el-tilsyn. På noen av kontrollene har også deltakere fra lokale A-krimsenter og andre offentlige myndigheter deltatt.

Fakta Skattepatruljen
Skattepatruljen er mobile kontroll-team over hele landet som er en viktig del av Skatteetatens «øyne og ører» ute i samfunnet. De gjennomfører både kunnskapsbygging, veiledning og kontroller, med mål om å redusere handlingsrom for regelverksbrudd og sette kriminelle aktører ut av spill. Skattepatruljen utfører i hovedsak kontroller innen bransjene bygg- og anlegg, servering, bilpleie, transport og fisk.

Fakta personallister
Serveringssteder, catering, frisørvirksomhet og skjønnhetspleiere samt bilverksteder og bilpleievirksomheter må føre personallister. En personalliste er en liste over alle som arbeider i virksomheten, inkludert ulønnet og innleid personale, og skal vise når de starter og avslutter arbeidsdagen.

Listen skal føres på arbeidsplassen, og skal være tilgjengelig for kontroll. Feil ved personallistene fører til gebyr. Gebyret for mangler med personallisten er 10 rettsgebyr for første overtredelse, og 20 rettsgebyr ved gjentakelse innen 12 måneder. I tillegg kommer to rettsgebyr for hver person som mangler i listen ved kontroll. Ett rettsgebyr er per 1.1.24 kroner 1.277.

Del:
Annonse