Over hele landet gjør elever seg nå klar til eksamen. Mange kjenner nok litt på nervene og gruer seg kanskje litt. En del stiller seg nok spørsmålet: Hvorfor må vi egentlig gjennom dette? Hvis du er en av dem, bør du lese videre.
Eksamen bidrar til et rettferdig vurderingssystem. På eksamensdagen møter alle elever de samme oppgavene og vurderes etter like kriterier. Samtidig gir eksamen verdifull erfaring i å prestere under press – en ferdighet som vil være viktig å ha med seg videre i livet.
For oss lærere er eksamen like viktig. Ekstern sensur gir uvurderlig innsikt som styrker både vurderingskompetansen og den faglige utviklingen vår. Når vi er sensorer selv utvikler vi oss faglig, noe som bidrar vi til en mer enhetlig og rettferdig vurderingspraksis på tvers av landet.
Eksamensordningen uten hjelpemidler sikrer tillit til vurderingssystemet, i en tid hvor digitalisering og kunstig intelligens rokker ved denne tilliten. Den sikrer likebehandling av elevene, og gir en objektiv vurdering av deres kunnskaper og ferdigheter.
Motstanderne av eksamen mener mappevurdering og langsvarsoppgaver er mer rettferdige alternativ. Den påstanden faller på sin egen urimelighet. Disse vurderingsformene favoriserer elevene som kan få eller kjøpe seg hjelp hjemme. Under eksamen er spillereglene like for alle. Det er rettferdighet i praksis.
Lektorlaget vil sikre et vurderingssystem som er både troverdig og rettferdig. Derfor mener vi at eksamen må bestå.
Helle Christin Nyhus
leder av Norsk Lektorlag
FLERE SAKER
Skolenedleggelser og privatskoler
Prideflagget hører hjemme i skolegården
Kampen mot KI-genererte bilder fortsetter