14. juni 2025

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Statens vegvesen hadde onsdag en større kontroll på Herstrøm. Her haglet det med reaksjoner. (Arkivbilde)

Storkontroll på Herstrøm – feil i hopetall

Statens vegvesen hadde onsdag en større kontroll på Herstrøm langs Fv. 283. Ved bruk av ANPR – automatisk nummer gjenkjennelse - ble 47 kjøretøy stoppet i kontrollen. I og med at det kun er biler som har en anmerkning på seg som stoppes, er sannsynligheten for feil og mangler stor.
Annonse

Under denne kontrollen ble det avdekket en rekke feil og mangler.

Totalt ble 47 kjøretøy stoppet under kontrollen. Det ble ilagt én anmeldes uten fører rett , åtte bruksforbud, 16 skriftlige mangler, og fire kjøretøy ble avskiltet.

Annonse

– Vi har hatt fokus på trafikksikkerhet, samt støy og miljø. Det er et gjentakende problem med svært støyende biler og motorsykler, og dette har vært hovedfokus i dag. Vi prøver også å sørge for at de fleste har alt i orden. Det har vært en del bruksforbud og avskiltinger på grunn av manglende periodisk kjøretøykontroll (PKK), skriver vegvesenet i en pressemelding.

Vegvesenet ser ofte ombygde eksosanlegg på MC hvor de i tillegg velger å fjerne innretningen i potta for å lage enda mer lyd. Mange av disse eksosanleggene kunne blitt godkjent om de hadde bestilt time for ombygging av kjøretøyet.

Uten DB-killer vil det imidlertid aldri bli godkjent. DB-killer fungerer som en lyddemper ved å skape turbulens og endring i retningen av eksosgassen, noe som resulterer i betydelig støyreduksjon.

Ved ombygging må du ha godkjent dokumentasjon jf. Bilforskriften (2022) krav om dokumentasjon for endrede kjøretøy.

Bruk av tilhenger. Ikke glem sikkerhetsvaier
Selv om du røsker aldri så hardt for å sjekke at hengeren sitter godt fast på kroken, kan du aldri være 100 prosent sikker på at den ikke kommer til å falle av i fart.

Derfor skal tilhengere være utstyrt med en sikkerhetsvaier, eller katastrofevaier, som vegvesenet kaller det, sannsynligvis nettopp fordi det fort kan bli katastrofalt om den ikke er festet som den burde.

Sikkerhetsvaieren er den som sørger for at hengeren bremser opp dersom den løsner fra festet, ved at bilen da trekker i sikkerhetsvaieren for å aktivere bremsene på tilhengeren. Mange trer den bare over hengerfestet, men dette er det lite sikkerhet i – faller hengeren av, er det ganske sannsynlig at også løkka på vaieren faller av.

Vaieren skal festes i selve karosseriet på bilen; de fleste biler har en festebrakett i nærheten av hengerfestet som karabinkroken kan festes fast i.

Du skal også påse at vaieren er i god stand – og vaieren må ikke være skadet eller oppfliset. Å kjøre uten sikkerhetsvaier og oppleve at hengeren løsner vil brått utgjøre stor fare i trafikken.

Dersom det igjen fører til en ulykke, kan du risikere regress fra forsikringsselskapet og skjerpet straff dersom ulykken skyldtes manglende sikring av tilhengeren, heter det i meldingen.

Del:
Annonse
Annonse