21. august 2025

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Dette innlegget står Sine Frødin (t.v.) og Anne Jeanette Bergelien bak.

Et styrket lag rundt elever og lærere

VALG 2025 – MENINGER: Vi har mye å være stolte av i skolen, men satsingen på flere yrkesgrupper er avgjørende for at læreren skal kunne møte dagens utfordringer i klasserommet. Høyres politikk bygger på en tro på menneskers muligheter og et ansvar for at alle barn får like sjanser.
Annonse

Uro, vold og trusler i skolen
Politiet rapporterer om økende alvorlighetsgrad av vold og trusler. I 2024 meldte Oslo-skolen om 39 prosents økning av vold og trusler mot ansatte, særlig i de yngste klassene. Redusert trivsel og trygghet har ført til at flere lærere forlater yrket, og SSBs levekårsundersøkelse viser at én av fire grunnskolelærere har opplevd vold eller trusler på jobb.

Forstyrrelser i undervisningen
Tall fra Utdanningsdirektoratet indikerer at mange elever opplever forstyrrelser i undervisningen, noe som svekker læringsmiljøet for hele klassen. Dette er en utvikling vi ikke kan akseptere.

Annonse

Lærerens rolle og manglende støtte
Alle barn skal ha plass i skolen, og tilpasset opplæring er en rettighet. Mange lærere mangler forutsetninger for å gjennomføre god klasseromsundervisning når denne stadig blir forstyrret. I dag må læreren også fylle roller som barnevernspedagog, sosialpedagog, helsesykepleier, kontormedarbeider og håndtere akutte voldssituasjoner.

Styrke laget rundt læreren
Elever og lærere trenger flere støttespillere i hverdagen. For å sikre nødvendig støtte må laget rundt læreren styrkes. Med et solid støtteapparat får læreren mer tid med elevene og undervisningen, og slipper å drukne i dokumentasjon og ventetid på tiltak. Vi vi at:

• Flere yrkesgrupper som spesialpedagoger, miljøarbeidere, helsesykepleiere og sosiallærere integreres i skolens arbeid.

• Unødvendig byråkrati reduseres, og tiden frigjøres til undervisning og relasjonsbygging.

• Utfordringer fanges opp tidlig, før de vokser seg store.

• Tiltak kan iverksettes raskere, uten lang ventetid på henvisning.

• Et inkluderende og trygt læringsmiljø skapes, der alle elever møtes med riktig kompetanse.

Dette er en investering både i barnas fremtid og i lærernes arbeidshverdag.

Trygghet, tilhørighet, tillit – og muligheter
Tenk deg et klasserom der alle elever er trygge, blir sett og verdsatt. Der ingen barn opplever at læring ødelegges av bråk eller usikkerhet og hvor de har tillit til at skolen er et trygt sted. For noen kan manglende mestring eller arbeidsro være avgjørende for om de lykkes eller faller utenfor.

Alle ønsker en trygg og god klasseleder for sine barn. Det krever at læreren har et sterkt lag å støtte seg til, og at tiltak raskt kan settes i verk.

Skolen som framtidens bærer
I klasserommene dannes morgendagens borgere, og demokrati har aldri vært viktigere. Skolen legger grunnlaget for et kunnskapsrikt og inkluderende samfunn med like muligheter for alle. Det er avgjørende at skolen har trygge rammer og at alle elever får et godt læringsmiljø.

Her markerer Høyres skolepolitikk et tydelig retningsvalg: Ved å styrke laget rundt elever og lærere med flere faggrupper, vil Høyre utvikle en skole der alle får like muligheter.

Anne Jeanette Bergelien
Lærer og styremedlem i Øvre Eiker Høyre.

Sine Frødin
Barnehagelærer, stortingskandidat for Buskerud Høyre, kommunestyrerepresentant og styremedlem i Øvre Eiker Høyre.

Del:
Annonse
Annonse