27. juni 2025

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Hvis flere bruker sykkelhjelm, kan samfunnet spare milliarder. (Foto: Morten Brakestad / Trygg Trafikk)

Ny rapport: Hjelmpåbud kan spare samfunnet for milliarder

Hodeskader etter sykkelulykker koster samfunnet milliarder hvert eneste år. – Ulykkene får vi ikke bukt med over natten, men å redusere omfanget av hodeskader er enklere, mener Trygg Trafikk.
Annonse

Transportøkonomisk institutt (TØI) har, på oppdrag fra Trygg Trafikk, gjennomført en samfunnsøkonomisk analyse for å beregne hvor mye samfunnet kan spare på å innføre et hjelmpåbud. Analysen viser at et slikt påbud om hjelm kan spare samfunnet for 2,2–8,1 milliarder kroner hvert år, avhengig av hvor mange som faktisk begynner å bruke hjelm. 

– Tall fra skadelegevakten viser at ulykkene øker. Vi må derfor gjøre mer for å redusere hodeskader når ulykker først skjer. Et hjelmpåbud er en god start. Samfunnet kan spare store summer, og ikke minst vil mange slippe alvorlige hodeskader dersom hjelmen er på, sier Tanja Loftsgarden, fagdirektør i Trygg Trafikk.

Annonse

Nedgang i sykling vil påvirke lønnsomheten
Den samfunnsøkonomiske lønnsomheten av et hjelmpåbud for syklister avhenger først og fremst av to forhold: Hvor mange skader som faktisk unngås, og hvordan påbudet påvirker omfanget av sykling. Så lenge sykkelandelen ikke reduseres betydelig, viser analysen at et hjelmpåbud er lønnsomt for samfunnet.

– Det er et nasjonalt mål at flere skal sykle, og med bedre tilrettelegging for sykkel blir vi stadig flere som velger å sykle i hverdagen. Folk flest er stort sett flinke til å følge regler og påbud når de først er innført, derfor vil antakelig ikke et hjelmpåbud føre til at færre sykler, sier Loftsgarden.

Enda mer å tjene på hjelmpåbud for elsparkesyklister
Rapporten tar ikke for seg ulykker med elsparkesykkel, men et hjelmpåbud for slike trafikanter vil trolig være enda mer lønnsomt. Elsparkesyklister har 5–7 ganger større risiko for å havne i ulykker enn syklister. Elsparkesykling gir dessuten liten gevinst for folkehelsen da transportformen erstatter en del gange.

– Om lag en tredel av skadene i ulykker med elsparkesykkel er hodeskader, og her ser vi enda lavere hjelmbruk enn blant dem som sykler. I Danmark har de innførte hjelmpåbud for alle på elsparkesykkel, og det har hatt godt effekt på å få opp hjelmbruken. Nå må vi ta grep i Norge, avslutter Loftsgarden.

Fakta om rapporten: 
Rapporten er utarbeidet av TØI på oppdrag fra Trygg Trafikk. Den presenterer en samfunnsøkonomisk analyse av et sykkelhjelmpåbud i Norge. Nytte og kostnader er beregnet for en bruk av sykkelhjelm på 80 eller 100 prosent. 

Del:
Annonse
Annonse