25. november 2025

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Steinberg stasjon uten kunder – er det slik Bane Nor vil ha den? (Foto: Olav Gåserød)

Stem for Steinberg stasjon i Stortinget

MENINGER: Bane Nor vil kutte 13 av 43 avganger ved Steinberg stasjon, eller halvparten av alle avganger fra kl. 07.00-19.00. Dette vil være en rasering av tilbudet for pendlerstedet i sterk vekst, der rekordhøye 18 prosent av befolkningen i snitt tar toget hver dag. Folk som har tatt miljøvalg og planlagt livene sine ved å flytte nær en togstasjon får store problemer.
Annonse

Bane Nor har kuttet avganger uten å informere andre enn togselskapene. Ingen politikere fra kommune, fylke eller Stortinget fikk høre om dette – kanskje ei heller samferdselsdepartementet? Høringsdokumentene ble unntatt offentlighet før departementet tvang Bane Nor til å dele dem, etter klage fra velforeningen.

Vy har protestert i høringssvaret, noe som ble glatt ignorert. Vy har avtale med Jernbanedirektoratet om å stoppe på Steinberg. Vi som reiser fra stasjonen, fikk ingen beskjed. Om vi ikke hadde våkne innbyggere, kunne noen av oss møtt på stasjonen i desember for å oppdage at toget hadde kommet og rast forbi stasjonen i stedet for å stoppe. Da hadde kanskje Bane Nor tenkt at det ville vært for sent for oss å protestere? Dette spillet er pill råttent.

Annonse

Arbeiderpartiet har støttet Steinberg stasjon hele veien, og de sto bak stortingsvedtaket om bevaring og 140 mill. til oppgradering. Helt til nå. Denne gangen valgte statsråd Nygård å la Bane Nor kjøre løpet uten innsigelse.

Nygårds og Bane Nors argumentasjon kan enkelt plukkes fra hverandre.

1) Det er ingen endring i ruta eller trafikken som tilsier at det er vanskeligere å stoppe på Steinberg nå enn før. Tvert imot gir oppgradering av spor ved Drammen og Gulskogen nye tidsbesparelser og økt robusthet i ruta. Punktligheten før oppgraderingene var 87 prosent – fattige 3 prosent under målet, og målet forventes nådd etter flere fullførte utbedringer. 

2) Uryddig prosess reiser spørsmål om rettssikkerhet og demokratisk kontroll.

3) De fleste forsinkelser skjer grunnet feil på infrastruktur i Oslo-navet, ikke på vår strekning.

4) Bruk av nabostasjoner når toget ikke stopper gir ca. 30 min økt reisetid – hver vei og betydelig økte reisekostnader. Vi vet med sikkerhet at rutekutt vil gjøre tog som helhetlig alternativt upraktisk og gi økt biltrafikk. Under midlertidig stenging 2013-2015 droppet antall reisende på Steinberg 40 prosent, selv med matebuss til hver avgang.

Vi ber partiene på Stortinget gjennomskue Bane Nors plan og uriktige argumenter, og stemme for Senterpartiets representantforslag når det kommer til behandling. En særlig oppfordring går til Høyre og AP på Buskerudbenken som vi føler oss usikre på. Deres ordførere og partikolleger lokalt og i fylket og folket har bedt dere stoppe rutekuttet. Det beste ville vært om Samferdselsminister Nygård innser hvor galt dette er, at han tar styringen og stopper rutekuttet umiddelbart.

Siri Baklid
Steinberg velforening

Olav Gåserød
Aksjonsgruppa Bevar Steinberg stasjon

Del:
Annonse