Korona har gjort at mange har måttet feriere i Norge for første gang på lenge. Med det har også bobilsalget skutt i været fordi nordmenn liker frihetsfølelse og komfort på tur.
– Mange skal feriere med bobil for første gang i sommer. Da er det lurt å sette seg godt inn i hvordan bilen fungerer, råder Nils Sødal.
En bobil er mer eller mindre et hus på hjul med mange komfortfunksjoner du skal sette deg inn i. Men det er også noen regler knyttet til trafikksikkerhet det er viktig å tenke på. En av disse er maksimalt tillatt totalvekt, spesielt for bobiler under 3,5 tonn.
– En overlastet bobil får langt dårligere kjøreegenskaper. Du kan faktisk ikke ha med deg alt du vil på ferie, selv om du har bobil. Bilen har en totalt tillatt maksvekt du må forholde deg til og denne gjelder når bilen er fullpakket, sier Sødal.
Sjekk vognkortet
Bilens tillatte vekt inkludert fører og last står oppgitt i bilens vognkort. I vognkortet er det også oppgitt hva bobilen veier med fører, men uten last og passasjerer. Det er viktig å huske at dette er tekniske verdier, altså ikke hva fører og last faktisk veier.
– Derfor må du ta turen til en trafikkstasjon og veie bilen med full oppakning og passasjerer for å vite hva bilen og innholdet faktisk veier, sier NAF-rådgiveren.
I tillegg er det viktig å merke seg maks tillatt aksellast for hver aksel, både foran og bak. Det er altså vel så viktig å sjekke vekten på akslene hver for seg.
Blir du stoppet kan du ikke kjøre videre før du har kvittet deg med overlasten. Det gis ikke gebyr dersom du har mindre enn 500 kilo overlast.
Hvordan regner du ut hva du kan ha med deg på tur?
Eksempelvis står det oppgitt i vognkortet at bobilen har en egenvekt med fører på 3.045 kg.
I virkeligheten veier bilen faktisk 3.320 kg med sjåfør, halv vanntank, full drivstofftank og noe utstyr som bord, stoler og kjøkkenutstyr. Det betyr at sjåføren har 180 kg last å ta med på ferie.
– Det høres kanskje mye ut, men dette er altså vekten med kun én passasjer. Da er det heller ikke mat i kjøleskapet, syklene er ikke med, ei heller bagasje i bagasjerommet, sier Nils Sødal.
– Det er raskere å få overvekt i bobilen enn mange tror, fortsetter han.
Tenk trafikksikkerhet
I tillegg til overlast er det viktig å sørge for god sikt, gode dekk og riktig sikring av lasten før vi kjører av gårde på ferie.
– Gode dekk er den beste livsforsikringen en sjåfør har. I tillegg er det lurt å bruke litt tid på å stille inn speilene riktig så du ikke har for store blindsoner, avslutter Sødal.
NAFs fem tips til ferske bobilister
• Sjekk totalvekten på bil, bagasje og passasjerer før avreise.
• Sørg for at du har gode dekk med riktig mønsterdybde.
• Bruk tid på å stille inn speilene så du har minst mulig blindsone
• Husk at en bobil er bredere enn en vanlig personbil, spesielt med speilene ute. Venn deg til størrelsen så slipper du legge igjen speilet i veikanten. ‘
•Gjør deg kjent med bilens lengde og høyde før du kjører på tur – spesielt hvor mye overhenget bak bygger.
FLERE SAKER
Krevende å redusere matsvinn – alle må ta ansvar
Storkontroll av serveringssteder: Fant feil hos halvparten
Fortsatt trangt arbeidsmarked i første kvartal 2025