Det kan være lurt å komme i gang tidlig med årets julehandel, spesielt om du har tenkt å handle julegavene på nett. Mange butikker melder om utfordringer med leveranser, enten fordi fabrikker og nisseverksteder mangler deler og dermed ikke får produsert varer, eller fordi det er problemer med transporten.
Dermed kan det være lurt å sjekke om julegavene vil rekke frem i tide. Dine rettigheter vil også avhenge av om du handler i en nettbutikk eller en fysisk butikk.
Sjekk leveringstid
Uansett om du handler på nett eller i butikk, er det lurt å sjekke lagerstatus og leveringstid. Hvis du handler i en fysisk butikk og de ikke har det du ønsker på lager, bør du be om en bekreftelse på at de kan levere før jul.
− Om butikken ikke klarer å levere før jul som lovet, vil du kunne heve kjøpet og få pengene tilbake, sier forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Handler du i en nettbutikk, er det enda viktigere å sjekke lagerstatus og leveringstid.
− Nettbutikkene oppgir ofte forventet leveringstid på sine sider. Dersom det oppstår forsinkelser, skal du som kunde få beskjed. Om varen likevel ikke kan leveres før jul, vil du kunne gå fra avtalen. Mange nettbutikker oppgir seneste bestillingsdag for at varene skal rekke frem før jul. Bestiller du etter denne datoen, kan du ikke forvente at varen kommer frem til jul, og du vil da heller ikke ha krav på å få pengene tilbake, forklarer Iversen.
Følg ekstra med
Velg varer som er på lager eller har kort leveringstid.
− Er du i tvil om leveringstiden, be butikken om å bekrefte at varen vil rekke frem før jul. Kontakt dem på chat eller e-post, slik at du har dokumentasjon. Følg også med på meldingene fra leverandør eller transportør om hvor din pakke befinner seg. Om varen likevel ikke kommer som avtalt, kan du heve kjøpet og få pengene tilbake, sier Iversen.
Betal med kort
Å betale med kredittkort eller VISA-kort, gir ekstra sikkerhet om gavene ikke dukker opp til jul.
− Skulle for eksempel butikken, der du har bestilt gavene, gå konkurs, slik at du ikke mottar varene eller varene ikke er som lovet, kan du kreve å få pengene du har betalt tilbake fra banken. Det samme gjelder om varene ikke kommer fram. Dette kalles kortreklamasjon, sier Iversen.
Råd for gavekjøp på nett:
• Sjekk at nettbutikken er norsk og at varene sendes fra Norge.
• Sjekk om nettbutikken har varene på lager.
• Sjekk leveringstid.
• Følg pakkesporing.
• Betal med kreditt- eller VISA-kort.
• Du har 14 dagers angrerett, men du må som regel betale returfrakt.
Råd for handel i fysisk butikk:
• Husk byttelapp.
• Om varen må bestilles, be om skriftlig bekreftelse på leveringstid før jul.
• Sjekk underveis. Kan ikke varen leveres som avtalt, kan du avbestille kostnadsfritt.
• Er varen spesiallaget for deg, kan du måtte betale selv om den blir forsinket.
• Betal med kreditt- eller VISA-kort, men husk å betale hele kredittbeløpet etter jul.
Forbrukerrådet er en uavhengig interesseorganisasjon som bistår forbrukerne og påvirker myndigheter og næringsliv i en forbrukervennlig retning. Trenger du råd og veiledning; se forbrukerrådet.no, eller ring 23 400 500. Følg DEM gjerne på Facebook, Twitter og Flickr.
FLERE SAKER
Krevende å redusere matsvinn – alle må ta ansvar
Storkontroll av serveringssteder: Fant feil hos halvparten
Fortsatt trangt arbeidsmarked i første kvartal 2025