29. juni 2022

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Ny trafikkskole i Mjøndalen med det litt spesielle navnet Check. Christina Jensen tar seg av kontordriften, Øyvind Eriksen kjører blant annet MC og daglig leder er Kåre Ranheim.

Startet opp ny kjøreskole i Mjøndalen i konkurranseutsatt marked

Denne uken startet en helt ny kjøreskole opp i Mjøndalen sentrum. Men det er stort sett bare navnet og firmaet som er nytt. Sjåførlærerne er gamle i gamet og godt kjente for mange. Nå venter de bare på at lokalene i sparebankbygget skal bli klare.

For akkurat nå holder de til i lokalene til tidligere Eiker Trafikkskole, som gikk konkurs like før jul i fjor. Men dette er altså bare midlertidig, for deler av det gamle banklokalet bygges nå om til kontorer og kurslokaler.

Bak den nye kjøreskolen står Kåre Ranheim. Han har i flere år vært partner i Smart Trafikkskole, men har valgt å starte for seg selv under navnet Check Trafikkskole. Med seg på denne satsingen har han fire sjåførlærere og én kontoransatt.

Annonse

Men det er ikke en enkel oppgave å drive trafikkskole i Eiker-bygdene og Drammen. Konkurransen er stor med mange skoler og selv om pågangen av elever som ønsker «lappen» er stor, er Statens vegvesen nå blitt en flaskehals med lange ventelister.

– Det gjelder at vi og elevene greier å planlegge løpet bedre enn tidligere. Mange venter lengre enn før med å starte å øvelseskjøre. Vi kan som kjent starte allerede som 16-åringer etter først å ha et grunnkurs. Nå venter mange til de er passert 17 og da kan det bli trangt med tid, sier Ranheim.

Ved sen start er det også vanskeligere for elevene å få timer som passer med skolegangen slik at de ikke får fravær på grunn av kjøretimer.

Skolen tilbyr opplæring på lett MC, MC, bil klasse B og bil med henger. Et gjennomsnittlig førerkort koster nå mellom 22.000 og 30.000 kroner og da gjelder det å være godt forberedt til både den teoretiske og praktiske prøven hos Statens vegvesen. Hvis ikke kan prisen bli betraktelig høyere.

– Det er dessverre mange som stryker på førerprøven, og felles for mange av dem er språket en barriere. I tillegg er det som sagt færre som starter kjøringen som 16-åringer, men som likevel vil ha «lappen» som 18-åring. Å få førerkort er en prosess og en langvarig læring – ikke bare på tekniske ferdigheter, sier Kåre Ranheim.

Viktig med holdninger
Det er som kjent mange som blir tatt for fyllekjøring eller med annen rus, og selv ungdommer som nylig har fått «lappen» og betalt tusenvis av kroner for å få den, blir tatt av politiet. Det betyr straff og ytterligere kostnader for å kunne kjøre bil igjen. Og det er i beste fall.

– Som kjøreskole er det viktig å legge vekt på gode holdninger i trafikken. Det gjelder ikke bare ruskjøring, men generelle holdninger til andre trafikanter. En god adferd i trafikken forhindrer ulykker, og vi ser på ulykkesstatistikken at godt voksne menn kunne trengt seg et oppfriskningskurs på dette området, siker Ranheim.

Det gjelder ikke minst MC-opplæringen der vi ser mye rart på veiene. Sjåførlærer Øyvind Eriksen fra Steinberg har drevet med MC-opplæring i en årrekke og vet hvor viktig sikkerhet og holdninger er for denne trafikantgruppen.

Del: