29. juni 2022

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Hvor mye brukte deler som benyttes avhenger først og fremst av om bilen er nyere eller eldre enn fem år. (Foto: Fremtind)

Merkeverksteder dårligst på bruk av brukte bildeler

«Ikke-merkeverksteder» benytter over dobbelt så mye brukte bildeler i reparasjoner som merkeverksteder. Det viser en pilot som skal bidra til å øke andelen brukte deler og redusere utslipp og avfall i bil- og verkstedsbransjen.

Forsikringsselskapet Fremtind har siden i fjor sommer jobbet med en rekke verksteder for å øke andelen brukte bildeler. Piloten har også avdekket hvor det er størst forbedringspotensial.

– Hvor mye brukte deler som benyttes avhenger først og fremst av om bilen er nyere eller eldre enn fem år. Deretter er det avgjørende om bilen repareres på et merkeverksted eller et såkalt ikke-merkeverksted, sier Geir Larsen, leder for motortakst i Fremtind.

Annonse

I piloten til selskapet kommer det frem at «ikke-merkeverksteder» står for 64 prosent av den totale bruken av brukte deler, mens merkeverksteder står for kun 30 prosent. Karosseriverksteder som eies av merkeforhandlere, står for de siste seks prosentene.

– De største merkeverkstedene, som i dag bruker minst brukte deler, begynner med noe brukt først etter at bilen er blitt åtte år, sier Larsen.

Bilkonsernene og -importørene oppgir garanti, kvalitet og logistikk når de forklarer hvorfor ikke brukte deler benyttes ved reparasjon av nyere biler.

Uoppnåelig mål om ikke flere gjør endringer
Fremtinds mål er å firedoble andelen brukte deler i bilreparasjoner fra nær to prosent til ti prosent de neste tre årene. Om alle forsikringsselskapene gjør dette, kan bransjen redusere det årlige C02-utslippet med over 6.000 tonn. Det tilsvarer over 70.000 flyreiser fra Oslo til Bergen.

Denne målsettingen er nærmest uoppnåelig om ikke flere aktører gjør endringer.

– Vi jobber for å øke andelen brukte og likeverdige bildeler, men resultatene lar vente på seg. Det er flere hindringer på veien, og vi har kun klart å øke andelen med én prosent det siste året. Bilbransjens verdikjede er ikke bærekraftig i dag, blant annet fordi det er mer lønnsomt å bruke nye bildeler fremfor brukte. Logistikken av brukte deler må også forbedres, sier Kristine Falkgård, direktør for bærekraft i Fremtind.

Brukte deler må inngå i nybilgarantien
Forsikringsselskapet mener samtidig at myndighetene må på banen. 

– Myndighetene må se på avgiftsstrukturer og garantiordninger for å få fortgang i overgangen til en mer sirkulær bilbransje, som å fjerne moms på alle deler til elbiler. Brukte og likeverdige bildeler må inngå i garantiordningen på nyere biler, sier Falkgård.

I dag stiller Fremtind full garanti for alle brukte deler som brukes i bilreparasjoner.

I piloten til Fremtind kommer det frem at «ikke-merkeverksteder» står for 64 prosent av den totale bruken av brukte deler, mens merkeverksteder står for kun 30 prosent. (Foto: Rogaland bildeler)
Del: