Det er med andre ord mange som må gjøre et nytt forsøk på å skaffe seg «lappen» for klasse B i løpet sommer og høst. Disse tallene gjelder for juni måned.
Andelen som velger å kjøre opp med automatgir er i Buskerud på 48 prosent, mens det for landet under ett er 51 prosent. Den store andelen automatgir skyldes i hovedsak elbilene.
Det er stor etterspørsel etter praktiske prøver, det er økt ventetid på oppkjøring i alle førerkortklasser i sommer.
Resultater fra første halvår 2023
I første halvår i 2023 er det gjennomført 76.039 oppkjøringer og 107.731 teoriprøver. 78 prosent av kandidatene besto oppkjøringen og 58 prosent teoriprøven. På samme tid i fjor ble det gjennomført 79.364 oppkjøringer og 105.739 teoriprøver. 79 prosent besto oppkjøringen og 62 prosent besto teoriprøven i første halvår i fjor.
– I årets første fire måneder var det lavere etterspørsel etter oppkjøringstimer enn på samme tid i fjor, men dette har endret seg fram mot sommeren. I juni 2023 er det for eksempel gjennomført ett tusen flere oppkjøringer enn på samme tid i 2022, sier avdelingsdirektør Heidi-Kristin Herbst i trafikantavdelingen i Statens vegvesen.
– Det er gjennomført 2.000 flere teoriprøver i første halvår 2023 enn på samme tid i fjor. Bare i juni i år er det gjennomført 700 flere teoriprøver enn i juni i 2022, sier fungerende leder i brukertjenester, seksjonssjef Bente Karin Trana.
Økende antall oppkjøringer med automatgir
– Andel førerprøvekandidater som gjennomfører oppkjøring i kjøretøy med automatgir har på landsbasis økt fra 50 prosent i første halvår 2022 til 56 prosent på samme tid i år. Ser vi på tallene fem år tilbake i tid var det i første halvår 2018 en andel på 15 prosent. Den store forskjellen mener vi å kunne koble til det økte el-bilsalget de siste årene. Oslo er på topp i denne sammenheng med en andel på 75 prosent av alle førerprøver i juni. Fem år tilbake i tid hadde de en andel på 28 prosent, sier Heidi-Kristin Herbst.
24 prosent av alle biler i Norge i 2023 er el-biler.
Strenge krav til kompetanse
– Statens vegvesen gjennomfører oppkjøring og teoriprøver for å sikre at alle som skal ut og kjøre på veiene våre har den nødvendige kompetansen som kreves. Dette er et viktig element i vårt kontinuerlige arbeid mot null drepte og hardt skadde på norske veier, sier Herbst.
FLERE SAKER
Samferdselspolitikerne i Buskerud vil oppløse Brakar som aksjeselskap
Kathy Lie nominert på topp av Buskerud SV
Fylkesordføreren er bekymret for etterslepet på fylkesveiene i Buskerud