22. februar 2024

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Teamleder for seksualitetsundervisning i Sex og Politikk, Kjersti Augland. (Foto: Jo Michael Studio)

Ikke bare pupp, pung og prevensjon på timeplanen

Da er det igjen klart for Uke 6. Tusenvis av barn og unge over hele landet vil snakke og lære om seksualitet, kropp, myter og misforståelser. Ok, Uke 6 består av mye mer enn bare pupp, pung og prevensjon - vi lover.
Annonse

Sex og Politikk tar for 13. året på rad oppdraget med å utruste norske underviserne med gratis, oppdatert og engasjerende undervisningsmateriell om seksualitet. Kontroversielt? Slett ikke, skriver organisasjonen i en pressemelding.

Uke 6 har blitt synonymt med «seksualitetsundervisningsuka» i norske grunnskoler og media. De siste årene har tilbudet blitt supplert med Uke 16 for videregående skole.

Annonse

Det er foreningen Sex og Politikk som står bak konseptet. Akkurat som de aller fleste synes å ha en rett til å mene noe om skole og læreres rolle, har «alle» en mening om seksualitetsundervisning. Det er kanskje ikke så rart, siden det er snakk om en så viktig del av livet vårt.

– Det er flott at temaet engasjerer folk, alt fra foreldre og besteforeldre, til lokalpolitikere, elever og lærere, uttaler teamleder for seksualitetsundervisning i Sex og Politikk, Kjersti Augland.

Hun legger likevel noe pragmatisk til «at før man synser og forskrekkes for mye av Uke 6, kan det jo være greit å ha noen grunnleggende fakta på bordet».

(Foto: Shutterstock)

Myter og fakta
Her er tre vanlige myter og misforståelser om Uke 6 og seksualitetsundervisning i den norske skolen, flankert med fakta.

Myte 1: «Seksualitetsundervisning er politisk kontroversielt i Norge»

Fakta: Det er bred politisk enighet blant alle partiene på Stortinget om at seksualitetsundervisning har en viktig plass i den norske skolen, fra partiet Rødt til Kristelig folkeparti og Fremskrittspartiet. Det finnes til og med et eget nettverk på Stortinget bestående av en tverrpolitisk samling politikere som er opptatt av seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR).

Myte 2: «Skolene blir tvunget til å undervise om sex i Uke 6»

Fakta: Helhetlig seksualitetsundervisning dreier seg om veldig mye mer enn samleie og reproduksjon. Det finnes læringsmål som omhandler barn og unges forhold til egen kropp, følelser, identitet, seksualitet og grenser fra 1.-13.trinn. Dette er det obligatorisk for lærere og helsesykepleiere å undervise om.

Metodefrihet i den norske skole gjør at hver skole og underviser i stor grad kan velge hvordan denne undervisningen foregår. Over 5000 undervisere valgte å benytte seg av kampanjekonseptet Uke 6 forrige skoleår. Det er foreningen Sex og Politikk som står for dette gratis materiellet, støttet av Utdanningsdirektoratet, Helsedirektoratet og Sametinget.

Myte 3: «Seksualitetsundervisning er skadelig for små barn»

Fakta: Helse- og utdanningsinstitusjoner som Verdens helseorganisasjon (WHO) og FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon (UNESCO) har slått fast at helhetlig seksualitetsundervisning (Comprehensive Sexuality Education – CSE) fra tidlig alder er en forutsetning for god seksuell helse og livskvalitet. Det bidrar blant annet til senere seksuell debut, færre uønskede graviditeter og aborter.

Kropp, myter og misforståelser
– Norske lærere og helsesykepleiere gjør en fantastisk jobb med å gi elever over hele landet den seksualitetsundervisningen de ønsker seg, fortjener og har rett på, forteller Augland.

Uke 6-materiellet er gratis og tilgjengelig på nynorsk, nord-samisk og bokmål. Hvert år ledsages materiellet av en egen dagsaktuell kampanje. Årets kampanje fokuserer på kropp, myter og misforståelser. Materiellet og mer informasjon ligger åpent på www.sexogpolitikk.no.

– Vi heier på alle som vil gi barn og unge verktøy for god livsmestring og et godt forhold til egen kropp og seksuelle helse. Dette er en god investering i framtidig sunn helse og livsglede,» avslutter Kjersti Augland i Sex og Politikk.

Del:
Annonse