Det har fått mange til å reagere. Nå melder den norske sosiale plattformen Hudd om en eksplosiv økning i nye brukere.
– Det er en femdobling i antall som blir med på Hudd hver eneste dag. Dette skjer over hele landet. Folk er ferdige med manipulasjon og misbruk av data. De vil ha kontroll og Hudd gir dem det, sier kommunikasjonssjef Jonas Floberg Åkre.
Folk sier stopp – og velger et norsk alternativ
Datatilsynet kaller Metas praksis for en trussel mot personvernet, og Forbrukerrådet har oppfordret brukere til å vurdere andre plattformer. Reaksjonene sprer seg raskt: Nordmenn logger av og logger på Hudd.
– Vi selger ikke persondata, og vi kommer aldri til å gjøre det, sier gründer Eigil Tarjem og legger til at Hudd er bygget for folks hverdag og en fremtid der dine personlige opplysninger ikke er en vare som er til salgs.
133.000 ekte brukere – 10.000 grupper på rekordtid
På få måneder har Hudd etablert seg som en ny digital møteplass. Det har nå blitt opprettet over 10.000 grupper i appen, alt fra foreldregrupper og idrettslag til vennegjenger, interessegrupper og borettslag.
– Veksten er organisk, lokal og ekte. Det skjer fordi folk tar grep selv, og fordi Hudd er bygget for hverdagen deres, sier Åkre.

Fakta om Hudd (31. Juli 2025):
• 133 000+ ekte personer. Alle brukere er verifisert med Vipps eller BankID. Ingen anonyme kontoer.
• 10.000+ grupper. Brukt av familiegrupper, venner, foreldre, idrettslag, interessegrupper og nabolag.
• Reklame med ansvar. Hudd har ikke støyete bannerannonser og deler ikke data med tredjeparter. Alt skjer på brukernes premisser.
• Norsk plattform. Bygget i Norge, driftet i Norge, med norske personvernregler og lokal relevans.
• Full kontroll og ekte fellesskap. Ingen manipulerende algoritmer, ingen botter. Bare ekte samtaler og mennesker.

FLERE SAKER
Vi trenger ikke bare KI-kompetanse, vi trenger KI-kultur
Ligger an til rekordår for norske epler
Ferie koster: Forbruksgjelden økte med 2,2 milliarder i juli