Nullvekstmålet i byene betyr at flere skal sykle, gå og reise kollektivt, for å unngå økning i personbiltrafikken og de negative konsekvensene av dette. Samtidig sier nullvisjonen at ingen skal dø eller bli hardt skadet på veiene.
– Vi vil jo at flere skal sykle, og vi skal nå både nullvekstmålet og nullvisjonen, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.
− Syklister er sårbare i trafikken. Derfor må vi alle, både bilister og syklister, vise aktsomhet, og særlig nå i mørketiden, sier Ranes.
– Jeg oppfordrer deg som bilfører til å være oppmerksom og kjøre etter forholdene, og som syklist bør du bruke hjelm og gjøre deg synlig med lys og reflekser. Gjennom samarbeid og omtanke for hverandre i trafikken kan vi klare å både innfri målet om nullvekst og etterleve ambisjonene i nullvisjonen, sier hun.
Økning i trafikkdrepte i Oslo
Syv har omkommet på Oslo-veiene så langt i år. Tallet er vesentlig lavere enn Vestland fylkes 16 omkomne og Innlandets 14, men tallet på drepte i Oslo er det høyeste på 13 år.
– Det er for tidlig å si noe om årsakene til årets ulykker, men fem av de syv ulykkene i Oslo var med sårbare trafikanter som fotgjengere, syklister og elsparkesyklister. Dette viser at vi må ha ekstra oppmerksomhet på denne gruppen. Vi må legge enda bedre til rette for at alle skal kunne sykle og gå trygt i byene, sier Guro Ranes.
Østfold og Akershus er fylkeskommunene med størst nedgang i dødsulykker på veiene så langt i år. I begge fylkene er antallet omkomne i trafikken halvert siden i fjor. De andre fylkene har mindre økninger sammenlignet med 2024.
I Buskerud er det så langt i år omkommet fire personer i trafikken. Det er det laveste tallet siden 2019 da tallet var nede i tre omkomne.










FLERE SAKER
Alarm: Mange bor uten fungerende røykvarsler
NAF: Krever rask avklaring om månedspris på bombrikke
Flere trenger hjelp før jul – nå kan du bidra gjennom julegryta