27. februar 2021

Din lokalavis på nettet

Kundene til Sparebank 1 er sammen med flere andre banker og bedrifter utsatt for svindelforsøk. Nå florerer det med e-poster og SMS-meldinger som utgir seg fra å være fra banken. Men dette er ren svindel. (Illustrasjon)

SpareBank 1 advarer mot utspekulerte svindel-SMS-er

De siste dagene har SpareBank 1 har mottatt en rekke henvendelser fra personer som har fått falske SMS-er fra svindlere som utgir seg for å være fra banken. Svindlerne forsøker å fiske til seg sensitiv informasjon. Flere har også mottatt svindelforsøk på e-post.
Annonse

Det er rapportert om ulike typer svindelforsøk, både på SMS og e-post. Felles for de ulike svindelforsøkene er at de forsøker å få kunder til å oppgi personlig informasjon som BankID-koder, passord, kortinformasjon og annen sensitiv informasjon.

Utspekulerte SMS-er
Den nye varianten av svindel per SMS, som SpareBank 1 de siste dagene har fått en rekke henvendelser om, får mottaker beskjed om at BankID er blokkert, med henvisning til en lenke. Avsenderen har klart å såkalt «spoofe» SpareBank 1 sitt nummer, og SpareBank 1 står dermed som avsender av SMS-en. Flere har også oppgitt å ha fått SMS-er der «Sikkerhet» står som avsender, i stedet for et ukjent nummer.

Annonse
Sanden hotell

Trykker du på linken i SMS-en, blir du sendt inn på en side som ser ut som SpareBank 1 sin innloggingsside i mobilbanken. Her blir du bedt om å logge inn med BankID, før du blir sendt videre til et skjema der du blir bedt om å fylle ut kortinformasjon (kortnummer, CVC-kode, utløpsdato mv.). Med dette har svindlerne både tatt kontroll over mobilbanken og bankkort.

E-poster
E-postene som svindlerne sender ut denne gang er også profesjonelt utformet, og forsøker å få folk til å oppgi sensitiv informasjon ved å klikke på en lenke. E-postadressene kan også være kamuflert, slik at avsenderen ser ut til å være banken.

Sidene det blir linket til er også her til forveksling lik SpareBank 1 sine innloggingssider til nettbanken. Slike sider blir fortløpende sperret av internettleverandørene, men vi vet imidlertid av erfaring at svindlerne raskt kan lage nye, tilsvarende falske nettsider før de igjen sender ut nye e-poster. Vi oppfordrer derfor alle til å være ekstra på vakt.

Banken spør aldri om sensitive opplysninger
I en pressemelding minner banken om at de vil aldri be deg om sensitive opplysninger på denne måten, verken over mail, telefon eller SMS. BankID-koder, passord og innloggingsopplysninger er personlige, og skal aldri deles. Får du en henvendelse per e-post, SMS eller telefon og er i tvil, kontakt heller banken din på nummeret som står oppgitt på bankens nettsider – ikke de som oppgis på SMS-en eller e-posten.

Her er åtte tips for å unngå å bli svindlet:

1. Aldri oppgi kontoinformasjon, bankID-koder eller passord via mail eller telefon, uansett hvem som ber om det – selv om personen angivelig skal komme fra banken, politiet, om de tilhører familien, venner eller andre.

2. Ha i bakhodet at banken din aldri vil be deg om å oppgi koder og passord via e-post, SMS eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis en svindler.

3. Aldri still kontoen din til disposisjon for overføringer fra ukjente.

4. Ikke svar på e-posten eller ring telefonnummeret som er oppgitt i eposten, hvis du tror det er et svindelforsøk. Ikke klikk på en mistenkelig lenke i en e-post for å se hvor den leder.

5. Har du en dårlig magefølelse eller oppdager at du er utsatt for svindel? Ta kontakt med banken din umiddelbart. Jo kortere tid det tar før banken får beskjed, jo raskere kan de agere og stoppe transaksjonen.

6. Snakk med andre, spesielt eldre, om metodene svindlerne bruker. En av de mest effektive måtene vi kan bekjempe denne type kriminalitet på, er å spre informasjon.

7. Sjekk avsenders e-postadresse opp mot tidligere e-poster du har fått fra banken. Er du i tvil om e-posten kommer fra banken din, bør du kontakte bankens kundesenter før du klikker på eventuelle lenker.

8. Sørg for å bytte passord på e-post, Facebook, Instagram mv. regelmessig, og unngå å ha samme passord flere steder.

Banken oppfordrer også alle til å sende mail eller skjermdump av SMS til mailadressen [email protected] Da får de informasjon som hjelper dem i arbeidet med å forebygge denne type svindel.

Del: