– Vi arbeider hele tiden med å styrke Drammen havns rolle og posisjon som et miljøvennlig godsknutepunkt, og de siste årene har vi sett en betydelig økning i containertrafikken på bane over havna, sier assisterende havnedirektør Ivar Vannebo som nå forventer en snarlig avklaring fra Jernbanedirektoratet og Bane NOR vedrørende videre utbygging av sporkapasitet på Holmen.
Og Drammen havn-kunden som bruker togtransport aller mest i sin distribusjon er industrigiganten Yara. Konsernet har over 15.000 ansatte verden over og selger sine produkter til mer enn 160 land. Yara er blant annet verdensledende produsent av det miljøvennlige produktet AdBlue, hvor importen til Norge skjer via Drammen havn.
Etterlyser forutsigbarhet fra Bane Nor
– Det er viktig at det til enhver tid er AdBlue tilgjengelig over alt i Norge da moderne miljøvennlige kjøretøyer faktisk ikke kan operere uten denne tilsetningen. Tidligere så fraktet vi «Air1 AdBlue» utelukkende med tankbiler, men det er jo bare høl i huet å sende mange lastebiler med et miljøvennlig produkt i tett trafikk gjennom byene hvis vi i stedet kan bruke tog, sier salgssjef for «Air1 AdBlue» i Yara; Edgar Borge.
Og det jo er nettopp denne muligheten som gjør at selskapet benytter seg av Drammen havn, og som mener Bane Nor nå må komme opp med kompenserende tiltak når de hvert år stenger ned godstrafikken på bane i Drammen.
– Det planlagte vedlikeholdet, hvor Lieråstunnelen stenger hver sommer i syv uker, er ikke holdbart for godstrafikk på bane, og her hjelper det ikke å kun sette opp «buss for tog» for persontrafikken, påpeker Yara-salgssjefen.
FLERE SAKER
Mangfoldspris og heder til Marit Nordli Johansen
Buskerud Storband vil jazze jula inn i Vestfossen
Marginale endringer i ledighetstallene for november