Cathrine Maske er en av landets mest markante glasskunstnere. Arbeidene hennes er innkjøpt av en rekke gallerier og museer i Norge og internasjonalt. Maske arbeider med kunst i offentlige rom, formgivning av funksjonelle produkter, og utstillingsobjekter. Hun har særlig gjort seg bemerket for en unik kombinasjon av glass og fotografi, en metode hun selv utviklet som student ved Aalto University i Helsinki.
Gjennom mye av sitt kunstnerskap har Maske vært fascinert av menneskelig fysiologi, og av biologiske organismer. Fra tidlige studier av menneskekroppen, amfibier og insekter, har hun gradvis beveget seg mot en verden som ligger utenfor begrensningene av våre ordinære synsopplevelser.
I sine nyeste arbeider tar Maske utgangspunkt i alger fotografert gjennom elektronmikroskop. I dette arbeidet har hun kommet i kontakt med naturhistoriske museer, laboratorier og forskningssentre. Hun har fått tilgang til prøver, samlinger, mikroskopbilder og kunnskap, og noe av dette har funnet vei inn i kunsten.
Det ligger et åpenbart miljøengasjement i Cathrine Maskes arbeider, men i like stor grad er hun drevet av en estetisk nysgjerrighet – for former og repeterende mønstre i naturen som til daglig er skjult for oss. Gjennom arbeidet har det vokst frem en annen fascinasjon, ikke bare for organismene som studeres på laboratoriet, men for laboratoriet i seg selv.
For liksom Maskes egen kunst er av glass, er et biologisk laboratorium en verden av glass med beholdere, flasker, rør og ventiler, kolber og reagensrør. Det er et sted der lys brytes, avbøyes, vandrer fra en fylt glassbeholder til en annen, og skaper optisk spill.
Slik har hun hentet elementer til Glasslaboratoriet, og med sin helt distinkte estetikk har hun på lekent og eksperimentelt vis satt sammen sommerens utstilling på Nøstetangen norsk glassmuseum.
– Et biologisk laboratorium er en fascinerende verden. Forskere som arbeider der til daglig tenker antagelig ikke sånn på det, men for meg som glasskunstner er det svært inspirerende. Hadde jeg arbeidet på et slikt sted ville jeg antagelig stablet glass-elementer, og bygget underlige skulpturer, slik som i utstillingen Glasslaboratoriet, sier Cathrine Maske.
Utstillingen leker med denne tanken – hva skjer når det rasjonelle og det estetiske prøver å leve side ved side, innenfor rammen av et laboratorium. Du kan se for deg en forsker som ikke riktig kommer i gang arbeidet fordi hun fortaper seg i alt hun ser, i denne verden av glass.
Utstillingen varer fra 20. juni til 29. august.
FLERE SAKER
«Heng Deg» ble sterk kost for mange elever på HUS i dag
Takket for all støtten til årets Toleransereiser – på Krukekollen
Fossesholm hadde samme serviser som George Washington