Ser vi på statistikken, har Norge siden 2000 redusert antall drepte i den omtalte aldersgruppen med 79 prosent. Reduksjonen hva gjelder skadde er på 67 prosent.
Norges eneste trafikksikkerhetsorganisasjon for ungdom, Ung i Trafikken, gleder seg over tallene.
– En reduksjon på nesten 80 prosent, er helt utrolig – det er mange familier i vårt langstrakte land, som uten å være klar over det, skal være svært takknemlige for denne reduksjonen, sier daglig leder i Ung i Trafikken, Stig Eid Sandstad og legger til:
– Ingen andre land er bedre på trafikksikkerhet enn Norge, og tallene viser at mange av våre yngste førere er gode forbilder bak rattet.
Flere årsaker til reduksjonen
Fra 2010 til 2018 ble antall unge bilførere innblandet i personskadeulykker natt til søndag redusert med hele 72 prosent. Bare de siste fem årene har skaderisikoen for unge bilførere nærmest blitt halvert.
Ung i Trafikken mener det er flere årsaker til reduksjonen.
– Nullvisjonen har vært helt essensiell. En tverrpolitisk visjon om at ingen skal dø eller bli hardt skadd i trafikken. Bedre sikkerhetssystemer i bilene, dobbel prikkbelastning for ferske sjåfører, arbeid i skolen og at ungdom nå avtaler på forhånd på sosiale medier hvem som skal kjøre til og fra fester i helgene, som igjen medfører mindre promillekjøring enn tidligere, forteller Sandstad.
Selv om stadig færre mister livet, er ikke Ung i Trafikken fornøyd før tallet på drepte er null.
– For familier som har mistet noen de er glad i, er det en fattig trøst at dødstallene er redusert med nesten 80 prosent. Forebygging av trafikkdrepte er et kontinuerlig arbeid, og vi kan aldri være fornøyd før tallet på drepte er null, sier Sandstad til slutt.
FLERE SAKER
Vinterdekktest: – Finn dekkene som passer din hverdagsreise
Kan bli nye alderskrav for kjøring av lett MC
Et stumt ja, blir ofte et nei. Norge trenger flere organdonorer