Skulle de gått i bilbutikken og kjøpt én og én ville bilene kostet rundt en halv million hver. Men Preben Ellingsen har ifølge Mobile Kongsberg vært flink til å «prute» da det ble innhentet anbud på anskaffelsen.
Uansett er dette en stor investering for selskapet, som ikke hadde noe kjempeår i 2020 takket være koronapandemien. De landet likevel i pluss med en drøy million etter skatt.
Bevisst satsing
– Vi kjøpte seks Toyota elvarebiler i vinter til RVS og fem til underselskapet NTG Mur og Flis. I tillegg er det bestilt to nye elvarebiler, sier Preben Ellingsen.
Selskapene jobber mye for det offentlige og større institusjoner og selskap. De stiller nå krav om miljøvennlige løsninger. Statens vegvesen har sågar gitt 300.000 kroner i støtte til innkjøp av to elvarebiler som skal brukes på oppdrag for dem.
– Vi vet at miljøkravene kommer til å bli strengere og vil derfor satse nå som bilparken var overmoden for en utskiftning uansett. I tillegg til lave driftsutgifter er det normalt langt mindre vedlikehold på elbiler, sier Ellingsen.
Han satset derfor på en modell fra Skoda som heter EnyaQ iV 80. Den har en rekkevidde på vel 50 mil, noe som holder lenge for bruken i selskapet. De fleste turene går her på Østlandet.
Litt mer komplisert har det vært å gå over til el på varebilene. Med kalde vintre og stort strømforbruk har RVS måtte sørge for ladestasjoner på bygge- og arbeidsplasser. De har også ladestasjoner i Elektroveien i Hokksund.
RVS har i dag 25 ansatte. I tillegg kommer ca. 20 i NTG. Selskapene har nå spisset seg inn mot rehabilitering for store kunder som kommuner og andre offentlige instanser. I tillegg er det satset på skadedyrkontroll. Det er et voksende marked ifølge Ellingsen.
FLERE SAKER
Fossesholm hadde samme serviser som George Washington
Else Kåss Furuseth gjør «comeback» på mannekengoppvisning
Retro rallyfest med fullt hus på Sanden