29. november 2022

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Bård Huseby tok sjansen i februar og sluttet i jobben hos Bråtens Bilco for å starte opp med restaurering av boble-motorer på full tid. Nå har han egen garasje på Langebru.

Restaurerer gamle Boble-motorer – har fulle ordrebøker

Har du en gammel VW Boble som du ønsker å fikse motoren på, er Bård Huseby en av få i Norge som driver med restaurering og reparasjoner på slike luftavkjølte motorer. Nå har han startet opp med Bårds Garasje på Langebru i Hokksund.
Annonse

Vi skulle kanskje tro at det ikke er noe kjempemarked for restaurering og reparasjon av motorer til de gamle «Boblene» fra Volkswagen. Men det går flere slike biler på norske veier enn vi aner.

Produksjonen startet på slutten av 1930-tallet og varte helt til 2003. Folkevogna var utrolig populær og det ble produsert hele 21,5 millioner biler av ulike typer. I 1965 solgte Møller as bil nummer 100.000 i Norge og på 60-tallet ble det årlig solgt litt over 10.000 biler hvert år.

Annonse

Mange bobler har hatt en ublid skjebne – som rallycross-biler. De var også populære rallybiler og ble kjørt til det ikke var mer å hente ut av dem. Men i de senere årene har bobla igjen fått en renessanse og for de mest strøkne bilene du kan finne på Finn.no må du ut med over 250.000 kroner.

Restaurerer motorer – ikke biler
Bård Huseby drev opprinnelig treningssenteret Pax i Gamle-Hokksund sammen med kona, men da pandemien satte en stopper for trening og samling i slike lokaler, måtte han finne seg noe annet å gjøre.

Med en bunke med CVer dro han rundt i Hokksund og søkte på jobber. Hos Bråtens Bilco fikk han napp. Det vekte en interesse han hadde hatt siden ungdommen – nemlig VW-motorer. Etter halvannet år hos Bråtens Bilco tok han derfor skrittet med å starte opp for deg selv. Etter å ha hatt et lite verksted i forbindelse med et lager i Hokksund, tok han i september steget fullt ut med å etablere seg på Langebru med Bårds Garasje.

– Det er strenge regler for å drive et bilverksted og jeg er nøye med å presisere at det er vi ikke. Her restaureres motorer og ikke noe annet, sier han til Eikernytt.no.

For Statens vegvesen er nøye med sine kontroller for alle som driver verksteder og her må sertifiseringen være på plass. De samme reglene gjelder ikke for motorreparasjoner som Bård driver med.

Bruker mye penger
På lik linje med at Bård har brukt mye penger på etableringen sin på Langbru, bruker eierne av gamle bobler også mye penger – både på kjøp og restaurering. For de fleste er nostalgien det viktigste – det å sette seg inn i en gammel bil og vekke til live igjen minnene fra ungdommen. Den følelsen fikk i hvert fall Bård etter at han kjøpte sin fint restaurerte og grønnlakkerte boble.

Prisen på en fullstendig restaurering av en boble-motor starter normalt på 50.000. Men det kan bli mye mer avhengig av modell og hvor lett det er å få tak i deler. Før 60-talet er det så å si umulig å få nye deler og da er det en stor jobb med å søke opp brukte deler på nett og så fikse dem opp slik at de ser tilnærmet nye ut.

Til dette arbeidet har han en vannblåsemaskin med glasskuler som forvandler møkkete og rustne deler til tilnærmet nye. Og motoren skal se og fungere som en ny når den kommer ut fra verkstedet her – i hvert fall nesten.

Mange velger også å bygge om motorene sine slik at de gir noen flere hestekrefter enn de originale 1300 og 1600 CCM som kom fra fabrikken.

– Flere bygger om med moderne innsprøytning og vi kan øke motorstørrelsen til 160 HK. men det betinger at bilen for øvrig tåler det med hensyn til bremser og hjuloppheng, sier Bård, som under streker at det er eiers ansvar å få bilen godkjent med ny motor.

To motorbyggere på VW boble
Det er kun to motorbyggere som har spesialisert seg på boble-motorer i Norge. Selv om Bård ikke har drevet veldig lenge med dette, er ordretilgangen upåklagelig. Han har nemlig mer enn nok å gjøre helt fram til august neste år. Akkurat nå står det fem motorer på vent og alle skal leveres før jul – i hvert fall er det planen.

– Jeg var selvsagt spent da jeg startet dette her i februar i år, men utviklingen viser at jeg har gjort det rette. Men jeg må være alt fra reparatør til vaskehjelp i eget verksted om dette skal gå bra, sier han.

For det å investere i vannblåsingsutstyr, oppvarming, nye lys i verkstedet og nytt elektrisk anlegg har ikke vært billig.

Kommende lørdag vil han vise hva han driver med for folk flest. Da inviterer han nemlig til åpen garasje og serverer kaffe og pølser. Det store bil- og veteranmiljøet som er i Øvre Eiker har allerede vist interesse for etableringen hans, og han utelukker ikke at det kommer en del fra Burud og Motorhistorisk senter denne dagen.

Del: