29. mars 2024

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Fra 1. januar i år må private elsparkesykler ha ansvarsforsikring for motorvogn. Manglende forsikring kan føre til erstatningsansvar om ulykken er ute. (Foto: Unsplash)

Hundretusener elsparkesykler er nå ulovlige å bruke

Fra 1. januar må alle privateide elsparkesykler ha lovpålagt ansvarsforsikring for motorvogn. Bare rundt én prosent har skaffet seg denne forsikringen, ifølge If.
Annonse

Det er Samferdselsdepartementet som har omklassifisert elsparkesykler og lignende farkoster til «liten elektrisk motorvogn» og innført forsikringsplikt etter bilansvarsloven.

Uten ansvarsforsikring for motorvogn er elsparkesykler og ståbrett ulovlige å bruke.

Annonse

Bare én prosent er dekket
Så langt er bare 1.547 private elsparkesykler dekket av den pliktige forsikringen hos forsikringsselskapet If. Selskapet har en markedsandel innen forsikring på rundt 21 prosent i her i landet, ifølge tall fra Finans Norge.

– Ut fra hva vi har sett i markedet så langt, er det god grunn til å tro at det totalt kun kan være rundt 6.000-7.000 forsikringspliktige elsparkesykler i Norge som nå er dekket etter samferdselsmyndighetenes krav. I beste fall, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

– Selv om det er vinter ennå, tror vi dessverre at disse tallene er en indikasjon på at en svært høy andel ikke vil følge myndighetenes pålegg og skaffe seg forsikringen når snø og is forsvinner, sier han.

Riktig hvor mange hundretusener elsparkesykler som finnes i Norge har ingen fullstendig statistikk over. Grunnen er at de selges gjennom så mange ulike salgskanaler. Likevel finnes det pekepinner: I august meldte organisasjonen Elektronikkbransjen om at salget til da i fjor lå på 230.000 kjøretøyer. I samme periode i 2021 var salget på rundt 205.000 stykker, ifølge digi.no.

– Det er derfor grunn til å tro at vi snakker om minst en halv million privateide elsparkesykler som må ha denne pliktige ansvarsforsikringen for å kunne brukes lovlig, sier Clementz.

Forsikringsdekning utgår
Frem til nyttår var ansvarsskader med elsparkesykkel omfattet i en begrenset, generell ansvarsdekning på innboforsikringen. Ved omklassifisering til motorvogn og pålegg om ansvarsdekning etter bilansvarsloven utgår dekning av ansvar på innboforsikringen hos forsikringsselskapene.

Lovpliktig ansvarsforsikring dekker skade som elsparkesykkelen gjør på personer, også på fører, og ting, for eksempel andres kjøretøy, bygninger og gjenstander.

Ansvarlig for millionerstatning selv
Uten ansvarsdekning på elsparkesykkelen må du selv betale erstatningsbeløpet.

– Ved alvorlig, invalidiserende skade kan det dreie seg om et tosifret millionbeløp. Påfører du andre en alvorlig hodeskade, vil det få konsekvenser for resten av livet for mennesket. Husk at beløpene kan bli betydelige selv ved små skader. Som fører av uforsikret kjøretøy får du heller ingen erstatning ved skade på deg selv, sier Clementz.

– Det er dessuten straffbart å bruke eller kjøre en motorvogn som ikke er forsikret, legger han til.

– Forsikringsselskapene har jobbet på spreng siden sommeren for å få klar denne forsikringen etter myndighetens pålegg. Ansvarsdekningen er enkel å kjøpe, og prisene ligger mellom 50 og 100 kroner i måneden. Hvert enkelt kjøretøy i husstanden må ha egen ansvarsforsikring, sier Sigmund Clementz i If.

Forsikringsplikt på elsparkesykler for utleie ble innført fra 1. september i fjor.

Del:
Annonse