26. april 2024

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Slik så det ut i kyllingdisken på Spar kl. 17.30.

Å handle lokalt er blitt en «risikosport» for slunkne lommebøker

MENINGER: - Jeg ønsker å sette fokus på dagligvarebransjen i våre lokalområder. Lokketilbud og tomme hyller på blant annet SPAR Hokksund. Det sier en av våre lesere i Skotselv, som i likhet med mange andre er frustrert over de økte prisene på matvarer og av den grunn «jakter» tilbudene.
Annonse

Vi lar leseren fortelle dette selv, men han ønsker ikke navnet sitt i avisa av frykt for det han kaller «bygdedyret» i Skotselv:

Hei, jeg som mange andre forbrukere merker at prisene på dagligvarer har økt veldig og det er blitt nødvendig å handle inn smartere og bruke tilbudene som dukker opp. Å handle alt på sin lokale butikk er dessverre blitt vanskelig og et direkte tapsprosjekt for vanlige forbrukere.

Annonse

Noe så essensielt som Grislet grov kneip fra Klaussen på Bunnpris i Skotselv koster nå 45 kroner mens det på Kiwi i Åmot koster 29,90. Intet vondt om de som jobber på Bunnpris i Skotselv, det er jo ikke deres skyld, men hvor lenge kan vi klare å subsidiere en arbeidsplass bare for å ha den der?

Folk trenger brød og melk ofte og de som ikke har bil merker det mest. For eksempel de eldre og barnefamilier med lav inntekt som trenger mye mat. Heldigvis har jeg mulighet å handle andre steder også, men ønsker å ta tak i dette temaet før lokalbutikkene priser seg fullstendig ut.

Vi vil jo gjerne beholde de lokale butikkene, men det er uønsket med usunn konkurranse/monopol som er negativt for folk som bor på stedet. Et annet problem er økende bruk av lokketilbud, spesielt gjelder dette Joker og Spar (begge Norgesgruppen), som jeg flere ganger har opplevd at ikke er tilgjengelig i hyllene når jeg har vært innom disse butikkene.

Jeg ønsker å dele en konkret opplevelse med Spar som viser seg ofte å ikke kunne levere det de blåser opp i store kampanjer i alle kanaler tilgjengelig: TV, sosiale medier, aviser og store plakater utenfor butikkene.

Jeg vil fortelle om min opplevelse med ønske om at butikkene slutter å bryte løftene sine om hva de tilbyr og ikke utnytter tiden med inflasjon til å dra på unødig ekstra i pris-spaken. Dette påvirker folks liv!

Her er skjermbilde fra kampanjen til Spar Norge (Facebook)

Det var 16. februar at jeg var innom Spar Hokksund for å kjøpe nygrillet kylling at jeg fikk nok av deres useriøse markedsføring. Jeg sende derfor en klage til Spar Norge på deres nettside med to bilder som viste tom kyllingdisk og svært glisne brødhyller.

Jeg sender også skjermbilde av det svært arrogante svaret jeg fikk dagen etter fra Spar Norge. Dere kan også gå inn på Spar Norge sin Facebookside og lese kommentarene som er lagt inn under den aktuelle kampanjen. Det er flere som opplever det samme, at en annonsert middagsvare som folk skal ha til middag (gjerne på ettermiddag/kveld) aldri er tilgjengelig etter kl. 12. Spar bruker alltid samme standardsvar. Dette er en uting.

I brøddisken var det ikke mindre trist. Alt av grislet grov er borte og bare kjipe og dyre brød tilbake.

Her er klagen jeg sendte:

KLAGE PÅ KUNDEOPPLEVELSE SPAR HOKKSUND
16.02.2023 Kl. 17.30: Jeg var innom Spar Hokksund (sentrum) i dag for å handle deres annonserte 30-årstilbud som var for torsdag. Produktet jeg ville kjøpe var nygrillet kylling som skulle være på halv pris. I disken var det HELT TOMT.

Det tok lang tid før det kom en dame for å hjelpe i ferskvaren. En dame før meg måtte ringe flere ganger på sauebjellen før hun kom. Jeg spurte om nygrillet kylling som var annonsert og som det var plakater av på ferskvaredisken også.

Hun sa de hadde fått inn altfor lite og at de var tom allerede mye tidligere på dagen. Det var virkelig også synlig, for det var så og si sterilt og vasket i hele disken. Så ut som hun virkelig hadde hatt god tid til å gjøre det tommest mulig.

Fikk ingen forklaring på hvordan det kunne være mulig og hun tilbød seg heller ikke å ta dette videre. Henvendte meg så til en annen ekstrahjelp (gutt) som fylte på i noen hyller, og han sa også at de hadde fått altfor lite kylling og at han skulle ta det opp med sjefen. Jeg ble irritert, da det jo er å lure kundene trill rundt å invitere på såkalt «bursdagsfest» uten noe mat.

Han ville ikke gi meg noen lovnad om å få dette produktet en annen dag og da hjalp det jo ikke meg i det hele tatt. Jeg hadde planlagt å ha nygrillet kylling til middag den dagen. Personalet virket inkompetent til å håndtere situasjoner der en lovnad om produkt er brutt, og sjefen var åpenbart ikke tilstede. Det er veldig spesielt når det slås på stortrommen med disse dagstilbudene.

Brøddisken var også helt ribbet og det var så og si tomt. Det er det verste jeg har opplevd noen gang på denne butikken! Det har ALDRI tidligere vært tomt for hverken brød eller kylling når dette har vært på tilbud. De har vært flinke til å steke opp mye, men denne gangen virket det på meg som kynisk kalkulert å gå tom for varen.

Damen i ferskvaredisken hadde ikke engang gjort seg umaken å fjerne tilbudsplakatene på disken, og dette oppleves som ren svindel og bedrag av kundene! Den tredje ansatte som satt i kassen hadde ikke noe svar på hvorfor det ikke var noen brød igjen heller. Er det virkelig så inkompetente ansatte dere skal ha?

Det er i det hele tatt absurd i en tid med stor overproduksjon av fjærkre, at Spar ikke leverer det de lover. Det er bare å gå inn i kommentarfeltet i sosiale medier og lese ulike argumenter fra andre kunder om hvordan de opplever dette. Å kynisk benytte dagstilbud, noe både Spar og Bunnpris har satt i gang, virker å være en økende trend for å «stresse» kundene til å sjekke innom oftere. Er det virkelig ikke en grense for hvor grådige og kyniske denne bransjen skal være?

Her er svaret fra Anders i Spar.
Del:
Annonse