Det går lang tid mellom hver gang det etableres en kjøreskole for tunge biler her til lands og i hvert fall i Buskerud og Eiker. Etter det Øystein Tangen kjenner til er det ca. 25 år siden sist det skjedde.
Årsaken er trolig de meget store kostnadene en slik skole betyr – både i selve bilene, men også ombyggingen av dem til kjøreskolestandard med dobbelt sett med pedaler. Det er en utgift som ofte ender på vel 200.000 kroner pr. bil.
Og skal du ha et tilbud til alle som ønsker å ta «lappen» for noe annet enn klasse B og BE må du ha en liten lastebil, du må gjerne ha et vogntog på 24 meter og du bør ha en buss. De to første typene kjøretøy er på plass i Mjøndalen, mens bussen er under ombygging og lar vente litt på seg.
For det er i Mjøndalen Hokksund-gutten har valgt å etablere seg. Kjøreskolen har fått lokaler i andre etasje på Validus engros i Mjøndalen. Her er det kontorer og undervisningsrom hvor all teori skal undervises.
Har kjørt lastebil siden Forsvaret
– Jeg tok lappen for lastebil i Forsvaret i 2007 og har siden kjørt det meste innen tyngre kjøretøy. Siden 2018 har jeg vært kjøreskolelærer i Drammen på tunge kjøretøy, men fant ut at jeg ville satse for meg selv, sier han.
Men det er en tøff satsing som koster mye penger. Nå er det et skrikende behov for norske sjåfører til både lastebil og buss, slik at han føler det er riktig å satse nå. Dessuten er denne skolen den eneste i Eiker-bygdene på tungbil. Drammen og Hønefoss er alternativene.
I første omgang er det grunnkurs opplæring på tunge kjøretøy det vil gå i – både teori og praktisk kjøreopplæring. Når han får tak i flere folk, blir det også satset på regodkjenning av yrkessjåfører som må fornye lisensen sin hvert femte år.
Koster mye å ta «lappen»
Å bli yrkessjåfør er ikke noen billig sak. Mange kommer opp i vel 120.000 kroner før de sitter med et førerkort i handa som sier de kan kjøre store og tunge kjøretøy. Det kreves et kurs på 140 timer i tillegg til praktisk opplæring i alt som har med kjøring og sikkerhet å gjøre.
For yrkessjåfører kreves det et 35 timers kurs for å friske opp hvert femte år. Mange får arbeidsgiver til å betale for disse kursene, men langt fra alle. Da gjelder det å satse pengene sine på riktig måte og klare testene på første forsøk.
Den stadig økende bilparken med bobiler gjør også fremtiden lys for kjøreskoler som tilbyr førerkort for tyngre kjøre tøy. Mange bobiler kommer fort over grensen på 3,5 tonn og da er det nytt førerkort som gjelder.
FLERE SAKER
Babysang: Et av kirkens mest populære tilbud
Skarragruvene: Et lite gruvesamfunn i Øvre Eiker
Helgheim foreslås på topp – Morten Wold på andreplass