I løpet av dagen var hundrevis innom for å se på sesongens nye utstillinger – alt fra kunstnere, livsnytere, samarbeidspartnere, lokalpolitikere og lokalbefolkning var innom. Og selvfølgelig var tidligere rådmann i Øvre Eiker, Jostein Barstad, til stede under åpningen. Uten ham og hans visjoner, drømmer og tanker rundt Vestfossens fremtid, hadde det aldri vært noe Vestfossen Kunstlaboratorium.
Dagen ble startet med taler fra daglig leder Lars-Andreas Kristiansen, ordfører Knut Kvale, fylkesråd for kultur og mangfold i Viken, Tonje Kristensen og leder av Vestfossen grendeutvalg, Dag Stavenes. Til slutt var det Maud Angelica Behn som erklærte utstillingen for åpnet.
Hun hadde aldri holdt en åpningstale før. Men for en tale hun holdt. Maud Angelica Behn kom, hun talte, hun så, hun vant og hun åpnet kunstlaboratoriet som det aldri har vært gjort før.
«Jeg har hørt at både et bilde av pappa og et trykk av bestemor er stilt ut her, så jeg er veldig takknemlig for at jeg får anledning til å åpne denne jubileums-sesongen når deres ånd er til stede». Det sa Maud Angelica tidlig i sin tale.
– Tenk at et sted som dette eksisterer. Tenk at det har blitt så fantastisk som det er i dag. Jeg synes det er vakkert hvordan Vestfossen Kunstlaboratorium ble startet. Dette stedet ble født av ren lidenskap, der Morten Viskum kjøpte bygningen med kun en drøm og ikke et eneste øre, sa hun.
– Jeg synes det er vakkert at et sted der kunst skal danse og leve – startet kun fra hjertet. Det er dessverre sjeldent å finne institusjoner som dette. Som har blitt laget kun i kjærlighet for kunsten. Det er nettopp derfor vi må bevare det og ta godt hånd om det, sa Maud Angelica.
I sin åpningstale så utfordret hun også de fremmøtte litt. – Kunst kan være så mye, sa hun, og kunst kan være alt og kunst kan være ingenting. Men hvorfor er egentlig et slikt sted som dette så viktig? Hvorfor er det viktig å holde kunsten i live? Det er jo ikke sånn at vi trenger kunst for å holde oss mette eller varme. Dyr eller planter trenger ikke kunst for å overleve. Men fortsatt så lengter mennesket etter kunsten – og hvorfor det?» Om hun ga publikum svaret på det finner du i talen det er lenket til under artikkelen.
Årets hovedutstilling er kalt «Nesten voksen». Den er et gjensyn med verk fra 48 av de 51 utstillingene som har funnet sted i kunstlaboratoriets 20 år lange historie. Navnet «Nesten voksen» er valgt fordi vi blir 20 år og er nesten voksne, sa daglig leder Lars-Andreas Kristiansen under åpningen.
Han sa også at kunstlaboratoriet ikke har lyst til å bli ordentlige og kjedelige, men heller prøve å bevare det de er kjent for – å være litt annerledes, litt spontane og uforutsigbare. Og også i jubileumsåret er det noe annerledes, noe spontant og noe uforutsigbart.
Utover årets hovedutstilling «Nesten voksen» er det i år tre andre utstillinger i kunstlaboratoriets fire etasjer. En utstilling som viser glasskunst produsert på Nøstetangen i Hokksund på 1700-tallet.
Dette er den største utstillingen av glass fra Nøstetangen på utsiden av Nasjonalmuseet og det var helt tydelig at både Håvard Lind og Marianne Werp var strålende fornøyd med innholdet i kunstlaboratoriet denne sesongen. Begge er de sentrale i arbeidet rundt «Nøstetangen-museet» i Hokksund. Nøstetangen Glassverk lå jo ved utløpet av Vestfosselva i Hokksund. Så på sett og vis kan en kanskje si at produktene med årets utstilling har kommet hjem.
På sin vei fra Vestfossen til Hokksund passerer også elva jordene ved Sem. Et maktsenter i Norge i tidligere tider. Og da snakker vi tidligere tider. I år finner du en utstilling kalt for «Arkeologi og Anarki» på kunstlaboratoriet.
Der vil det vises klesdrakter og fragmenter fra jernalderen og vikingtiden, En utstilling med arkeologiske skatter funnet på Sem. Skatter som dateres tilbake til jernalder og vikingtid. Og at det denne uken starter nye utgravinger på jordene aktualiserer utstillingen ytterligere. Et fantastisk tidspunkt for en slik utstilling.
Den siste utstillingen er en arkivutstilling rundt Vestfos Cellulosefabrik. Om bygninger, ansatte, liv og kultur. Dette er et prosjekt og utstillinger, som ble startet for noen år siden og det er et samarbeid mellom Vestfossen Kunstlaboratorium, Eiker Arkiv og Vestfoldarkivet som har arkivene etter den gamle cellulosen. Årets prosjektutstilling har hovedvekt på tiden etter nedleggelsen og hva som skjedde før kunstlaboratoriet så dagens lys.
Som vanlig på åpningsdagen var det fri entre på kunstlaboratoriet. Og for lokalbefolkningen i Øvre Eiker vil det være fri entre hele sesongen. For at så mange av innbyggerne skal få med seg alt fra kunst- til lokalhistorie, har Øvre Eiker kommune muliggjort det. Alt du trenger å gjøre er å vise til at du har adresse i kommunen.
Bilder fra lørdagens åpning av Vestfossen Kunstlaboratorium tatt av Tor Kenneth Talmo.
FLERE SAKER
Storbyene har en prisvekst ingen vil leve med – bare ikke i Drammen
Aksel vant tegnekonkurranse og skal hedre lokal bedrift
Miljøfartsgrense skal gi renere luft i Drammen