– Dette er første bil av denne typen i Norge, og bilen har mange forandringer i forhold til den gamle, forklarer Herman.
Fra før av har han også kjørt en Peugeot 208 – en 2017 modell R2.
– Den største forskjellen er motoren som har fått turbo. Motoren har et bredere effektregister med flere hester og mye mer dreiemoment, og ikke minst antilag, forteller Herman
– I tillegg har Peugeot Motorsport gjort forbedringer og justeringer over hele bilen, som i sum gjør den både raskere og kanskje enda mer lettkjørt, forklarer han.
Neste NM-runde, Sommerrally Grimstad, er ikke før 19 august, så Herman og kartleser Oda Jacobsen har god tid til å bli kjent med den nye bilen.
– Rallyet i Grimstad kjøres på asfalt, så jeg vurderer å delta i Festningsløpet på Kongsvinger allerede nå 4. juni, sier Herman.
Festningsløpet er et bakkeløp på asfalt, så det er en fin mulighet for å kunne teste bilen.
– Vi har også veldig lyst til å melde oss på 5. runde i EM-rally som kjøres i Värmland i Sverige 7. – 8. juli. Her er det hele 18 mil med fartsprøver, på mange av de samme kjente veiene som WRC Rally Sweden kjørte på tidligere, så det å delta her vil kunne være en glimrende anledning til å bli godt kjent med bilen, sier han.
Men først skal den dekoreres.
– At bilen er topp konkurransedyktig er selvsagt det viktigste, men den må også ha et tøft dekor og være mest mulig ren og strøken til hvert løp, ikke minst for å fremstå profesjonelt for mine sponsorer, avslutter Herman.
Om Herman Lie Nilsen
Herman er 23 år, bor i Mjøndalen og kjører for NMK Modum og Sigdal. Han startet med gokart da han var åtte år og kjørte til han var 16. Deretter ble det en pause fra motorsport, før han tok rallylisens i 2021 og kjørte to løp i en Ford Fiesta ST 150. I 2022 ble det full sesong i NM i en Peugeot 208 R2, som nå er solgt til fordel for denne, en Peugeot 208 Rally4. Herman sin kartleser er Oda Jacobsen fra Kongsberg.
Fakta om bilen
Peugeot 208 Rally4 2022 modell, bygget av Peugeot Motorsport i Frankrike. Motoren er på 1199ccm og har turbo. Effekt er oppgitt til 208hk og 290Nm. Bilen har forhjulsdrift med en SADEV 5-trinns sekvensiell girkasse. Bremsene er TM 4-stemplede både foran og bak med 330 mm ventilerte skiver foran for asfalt og 283 mm for grus og snø. 290 mm ventilerte skiver bak. Hydraulisk håndbrekk. Dempere er Öhlins 3-veis, og størrelsen på felgene er 7×17 for asfalt og 6×15 for snø og grus. Innvendig er det blant annet Sparco seter, belter og ratt. Bilen veier 1.080 kilo, som er minste tillatte vekt i klassen.
Artikkelen er gjengitt med tillatelse fra Norges Bilsport Forbund.
FLERE SAKER
Fortsatt populær: Jørn Hoel-konsert utsolgt i lang tid
Ny utstilling fra Eikermalerne på Aker Gård
VIF gruset Stoppen 14-1 og ble seriemestere